درباره کتاب
همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب و کار آن نیز متولد می شود و این امر نشان دهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل های کسب و کار دارد که کاربرد بسیاری در علوم سازمانی داشته باشد. استراتژیست ها باید بدانند که مدل کسب و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه گذاران را قانع نمایند و نوآوری های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری های فناورانه، پروژه های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.
تقریبا بر تمامی صاحبان نظران رشته مدیریت مسلم شده است که مدل کسب و کار ، بنیادی ترین سیستمی است که هر سازمانی در خود دارند ، تا جایی که از صاحب نظران از ان به عنوان دی ان ای یک سازمان یاد کرده اند.
امروزه تعداد بی شماری از مدل های کسب و کار نوآورانه در حال ظهور هستند. صنایع کاملا جدیدی در حال شکل گیری می باشند و هم زمان صنایع قدیمی در حال فروپاشی هستند. شرکت های تازه وارد ، رقبای پر سابقه را که برای بقا به شدت در حال باز آفرینی خود هستند، به چالش می کشند.
این کتاب به پنج بخش تقسیم شده است :
فصل اول : تابلوی طراحی
- تعریف مدل کسب و کار
- نه جز سازنده
- تابلوی طراحی
فصل دوم : الگو ها
- مدل کسب و کار تفکیکی
- دنباله دار
- پلتفرم های چند وجهی
- رایگان به عنوان یک مدل کسب و کار
- مدل کسب و کار باز
فصل سوم : طراحی
- بینش مشتریان
- ایده پردازی
- تفکر تصویری
- نمونه سازی
- قصه گویی
- سناریو ها
فصل چهارم : استراتژی
- محیط مدل کسب و کار
- ارزیابی مدل های کسب و کار
- استراتژی اقیانوس آبی از نگاه مدل کسی و کار
- مدیریت چندین مدل کسب و کار
فصل پنجم : فرآیند
- فرایند طراحی مدل کسب و کار
دیدگاهتان را بنویسید