مبحث نوآوری زمینههای متنوعی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.
- مدیریت آینده: شناسایی موقعیتها، روندها و مخاطرات پیشِ رویِ سازمان؛
- تدوین راهبرد و برنامهریزی فعالیتهای مرتبط با نوآوری از جمله نقشهی مسیر نوآوری؛
- سازماندهی و تعیین وظایف در حوزهی مدیریت نوآوری از جمله ساختار تصمیمگیری و تعیین مسئولیتها؛
- مدیریت ایدهها، چارچوبی برای دریافت، تدوین و ارزیابی ایدهها؛
- مدیریت مراحل نوآوری، شامل مراحل تبدیل یک ایدهی جدید به یک محصول نوآورانه، ساخت مدل مفهومی، طرح تجاری، تدوین راهکار، نمونهسازی، اجرا و بازاریابی؛
- ایجاد بستری فرهنگی و ارج نهادن به نوآوری؛
- مدیریت جامع و تدوین معیار سنجش نوآوری، برای ارزشگذاری و سنجش فعالیتهای مرتبط در سطح سازمان؛
- سازوکاری برای مدیریت حقوق انحصاری و حقِ مالکیت؛
- ایجاد شبکههای جدید برای بهرهبردای از منابع و ظرفیتهای برونسازمانی؛
- مدیریت تحول در ذیل پروژههای نوآوری.
نکتهی مهم آن است که نوآوری به بخش یا واحد مشخصی در سازمان محدود نمیشود و دامنهی فعالیت آن بهاندازهی گستردگی همهی بخشهای سازمان است.
دیدگاهتان را بنویسید