THE SYNERGY TRAP

تله استراتژی

چطور شرکت ها بازی خرید شرکت دیگری را می‌بازند

مارک سیرور، در اوایل کتاب خود با نام “تله هم‌افزایی” The Synergy Trap ، توضیح می‌دهد که تعریف رایج سینرژی، ۲+۲=۵ است. اما در ادامه این کتاب نشان خواهد داد که چنین تعریفی تا چه حد خطرناک است.

ساده ترین راه برای باختن در بازی خریداری شرکتها این است که نتوانیم سینرژی را بر اساس بهبود واقعی در مزیت رقابتی [بر اساس معیارهای] قابل اندازه گیری بسنجیم.

به عبارتی، ۲+۲ قرار نیست همیشه پنج شود و اتفاقاً مواردی که این حاصل‌جمع، حتی از چهار هم کمتر شود، کم نیستند. مگر اینکه واقعاً در اثر ادغام، مزیت‌های رقابتی جدیدی ایجاد شود که قبلاً وجود نداشته است.

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *