توجه کنید که یکی از اشتباهات متداول میلیون‌ها دانشجوی عزیزی که در داخل یا خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و با موضوع بیمه دانشجویی مواجه می‌شوند، ماهیت بیمه است؛ آنها تصور می‌کنند که بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی، همچون دیگر بیمه‌ها، تنها به موضوعات پزشکی، درمانی، نقص عضو و از این دست مسائل می‌پردازد. درحالی که بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی، موضوعی فراتر از بیمه‌نامه‌ای عادی است و خدماتی بیش از یک بیمه‌نامه را در اختیار دانشجویان گرامی قرار می‌دهد.

  • دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، باید در زمان اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی، بیمه‌نامهٔ مسافرتی (به مدت تحصیل در کشور مقصد) را ضمیمهٔ مدارک درخواست ویزا از سفارت‌خانه مطبوع کنند تا یکی از شروط دریافت ویزای تحصیلی را رعایت نمایند. دانشجویان داخل کشور نیز توسط ارگان‌ها و سازمان‌های آموزشی و وزارت‌خانه‌های مطبوع (بهداشت و درمان و آموزش عالی و آموزش و پرورش و امثالهم) درطول تحصیل، بیمه می‌شوند، آن هم فقط دربرابر حوادث.

فرق بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی با دیگر بیمه‌نامه‌های موجود در بازار که در اختیار دانشجویان گرامی قرار دارد، این است که بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی، هم پاسخگوی هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی بیمه‌پرداز است و هم سابقهٔ بازنشستگی و خدمات بیمه بیکاری را شامل می‌شود، اما خدمات نقص عضو را شامل نمی‌شود.

طبق قانون تأمین اجتماعی، بانوان و آقایان براساس ضوابطی که سازمان اعلام کرده است، درصورتی که بین ۲۵ تا ۳۰ سال سابقهٔ پرداخت بیمهٔ اجباری/اختیاری خویش‌فرما یا اختیاری مشاغل و صاحبان حرفه را داشته باشند، بازنشسته می‌شوند و مقرری ماهانه دریافت می‌کنند. اکنون، بیش از ۳.۵ میلیون نفر از تأمین اجتماعی مستمری و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند که همگی براساس سابقهٔ بیمه‌پردازی (خود یا سرپرست خانوار) شرایط دریافت این حقوق را داشته‌اند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *