مطمئن شوید اطلاعات مورد نیاز کارمندان را برای انجام کار یا تصمیم‌گیری درست، در اختیارشان قرار داده‌اید.

۶. اختیاردهی را یاد بگیرید

فقط کارهای سخت و تکراری را به نیروهایتان محول نکنید. برای توانمندسازی منابع انسانی باید جسارت به‌خرج دهید و کارهای جالب را هم به آنها بدهید. ملاقات‌های مهم را به‌عهده‌ی کارمندان‌تان بگذارید، آنها را عضو کمیته‌ای کنید که تصمیمات توسعه‌ی محصول در آن گرفته می‌شود و پروژه‌های مهم مورد توجه کارمندان و مشتریان را به یکی از نیروها محول کنید. در شرایط مسئولیت است که کارمندان رشد می‌کنند و مهارت‌های جدیدی را در خود توسعه می‌دهند. وظایف شما هم کمتر می‌شود؛ پس می‌توانید روی تصمیمات راهبردی و کارآمدتر تمرکز کنید. ایمان داشته باشید که کارمند مذکور خواهد درخشید و نتیجه‌ی اعتمادتان را خواهید گرفت.

۷. به‌طور مکرر بازخورد اعمال کارمندان‌تان را اطلاع بدهید

به‌طور مکرر به کارمندان‌تان بازخورد بدهید تا بدانند که در کار خود چطور پیش می‌روند. در توانمندسازی منابع انسانی گاهی هدف از بازخورد ارائه‌ی پاداش کلامی یا مالی است و همیشه به جهت‌دهی کارمندان پرداخته نمی‌شود. کارمندان لیاقت دریافت بازخوردهای سازنده‌ی شما را دارند و مطمئنا از آنها در جهت توسعه‌ی مهارت‌های خود استفاده می‌کنند.

۸. مشکلات را حل کنید، به دنبال مقصر نباشید

وقتی مشکلی رخ می‌دهد، به‌جای اینکه مشکل را به افراد ربط بدهید، از کارمندان بپرسید در فرایند اجرای کار چه مشکلی وجود داشته که سبب شکست آنها شده است؟ می‌دانید بدترین پاسخ به یک مشکل چیست؟ این‌که دنبال یافتن مقصر و تنبیه او باشید!

۹. گوش بدهید تا یاد بگیرید و با پرسش‌هایتان کارمندان را راهنمایی کنید

برای توانمندسازی منابع انسانی محیطی را فراهم کنید که به‌راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. به آنها به‌خوبی گوش کنید و ازشان سؤالاتی بپرسید. سؤال بپرسید تا در میان گفت‌وگوی شکل‌گرفته درباره‌ی آن سؤال، خودشان به جواب درست برسند. اینکه به افرادی بالغ بگویید چه‌کار کنند و چه‌کار نکنند، کارآمد نیست. عموما اگر به افراد بالغ فرصت داده شود، می‌توانند با جوابی که خودشان به سؤالات طرح‌شده می‌دهند، راه‌شان را پیدا کنند.

اگر یکی از کارمندان با طرح مشکلی به سراغ‌تان آمد، از او بپرسید «به نظر خودت برای رفع این مشکل باید چه‌کار کنی؟» یا «خودت برای حل این مشکل چه پیشنهادی داری؟» آنها به‌چالش کشیده می شوند و در این مسیر رشد خواهند کرد. درنهایت، به درجه‌ای از اعتماد خواهید رسید که می‌توانید با خیال راحت به کارمندان بگویید برای رفع مشکلات مشابه خودشان اقدام کنند و سراغ شما نیایند.

۱۰. از کارمندان قدردانی کنید

تا زمانی‌که کارمندان احساس دیده‌نشدن، دست‌کم گرفته‌شدن، مورد کم‌لطفی واقع شدن، مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، ستایش نشدن و تشویق نشدن داشته باشند، نباید توقع نتیجه از روش توانمندسازی منابع انسانی داشته باشید. نیازهای اساسی کارمندان باید پاسخ داده شوند تا آنها هم نهایت انرژی و تلاش داوطلبانه‌ی خود را در کار، سرمایه‌گذاری کنند. برای موفقیت توانمندسازی منابع انسانی، به‌رسمیت شناختن نیروها، نقش کلیدی دارد.

برگرفته از : چطور دات کام

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *