مزایای زیادی در استفاده از چارت سازمانی وجود دارد که عبارتند از:
سادگی. فایدهی اصلی استفاده از چارت سازمانی این است که به شما این امکان را میدهد که ساختارهای سازمانی پیچیده را به شکلی بصری و سرراست نمایش دهید و سپس به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنید.
حل مسئله. چارتهای سازمانی میتوانند ساختار گزارشدهی درون سازمان را نشان بدهند، در نتیجه به افراد کمک میکنند تا بدانند که برای مطرح کردن یک مسئله باید به چه کسی رجوع کنند. این موضوع به ویژه زمانی که سازمان شما بزرگ یا پیچیده و شامل بخشها، دپارتمانها یا نواحی مختلف است، مفید است.
شروع به کار. یک چارت سازمانی میتواند ابزار مناسبی برای شروع به کار کارمندان جدید باشد، همانطور که در مثال آغازین مقاله بیان شد، شما میتوانید از چارت سازمان برای نشان دادن کارکرد سازمان به نیروهای جدید استفاده کنید، در نتیجه آنها میتوانند بفهمند که با چه کسانی کار میکند و به چه کسی باید گزارش بدهند.
برنامهریزی و مدیریت پروژه. چارت سازمانی به شما کمک میکند تا برای تخصیص منابع یا ترسیم پروژههای آینده، تصمیمگیری کنید. چرا که به شما این امکان را میدهند که بتوانید چگونگی پیوستگی ساختار سازمانتان را تصور کنید.
معایب استفاده از چارت سازمانی
علیرغم مزایای بالقوه، استفاده از چارتهای سازمانی میتواند معایب بسیاری نیز داشته باشد. اجازه بدهید این مسئله را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم.
عدم انعطافپذیری. چارت سازمانی میتواند خیلی سریع کهنه شود، به ویژه در مواردی که سازمان شما با سرعت در حال تغییر یا گردش کارمندان زیاد باشد، اعضای تیمها تشویق شوند که بخشهایشان را عوض کنند یا با آغاز و پایان پروژهها ساختار سازمان تغییر کند. معمولا بازنویسی یک چارت سازمانی، فعالیتی زمانبر و مسئولیتی بروکراتیک است.
چارت سازمانی تعریف ساده شدهای از سازمان است، به این معنا که هیچ کانال یا ساختار غیررسمی را به نمایش نمیگذارد و همین امر میتواند پیچیدگیها یا نکات ظریف در ارتباطات یا پویایی درون سازمان را بیش از حد سادهسازی کند.
chetor.com=منبع
دیدگاهتان را بنویسید