سازمانهای موفق درک کردهاند که طراحی و اجرای فرایندی مناسب برای استخدام، آموزش و تدوین مسیر شغلی کارکنانشان، اهمیت بسیاری دارد. تدوین و حفظ این فرایند نهتنها روند استخدام را برای بخش منابع انسانی سادهتر و کارآمدتر میکند، بلکه به کارکنان کنونی سازمان برای شناسایی و کسب مهارتهایی کمک میکند که به افزایش بهرهوری آنها در جایگاه فعلی یا آتیشان منجر میشود. بنابراین اجراییشدن مدل شایستگی، در پیشرفت و موفقیت سازمان نقش مهمی دارد. در این مطلب با انواع مدل های شایستگی و اهمیت آنها آشنا میشوید.
مدل شایستگی چیست؟
مدل شایستگی با گردآوری دادههایی دربارهی مهارتها، توانمندیها و نیازمندیهای لازم برای موفقیت کارمند یا کارگر در جایگاهی شغلی آغاز میشود. مهارتها و قابلیتهای کارمند فعلی یا متقاضی شغل که بهعنوان عوامل شایستگی شناخته میشوند نیز به این مدل افزوده میشوند. شرکتها مدل شایستگی را برای تصمیم گیری در طول فرایند استخدام، شناسایی آموزشهای اولیهی لازم و تصمیمهای مربوط به برنامهی جایگزینی کارکنان بهکار میگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید