توجه به نكات زير در تفهيم و كاربرد بهرهوري كمك خواهد نمود:
1- بهرهوري منحصر به واحدهاي توليدي و صنعتي نميباشد. سازمانهاي عمومي(دولتي) كه عموماً ارائه دهنده خدمات به مردم ميباشند نيز بايد الگوهاي آن را بكار گيرند.
2- بهرهوري معادل سودآوري نيست. سودآوري ميتواند با فروش گرانتر محصولات و يا ارائه خدمات با نرخ بالاتر حاصل شود.
3- افزايش توليد و يا ارائه خدمات بيشتر همراه با افزون شدن تعداد نيروي انساني، ماشين آلات و … نشان دهنده استفاده موثر و كارا از منابع سازمان نميباشد.
4- برنامههاي بهرهوري بايد فراگير و كل سازمان را شامل شوند.
5- افزايش بهرهوري بايد برنامهاي مستمر باشد.
6- برنامههاي افزايش بهرهوري بايد از سوي مديران ارشد حمايت شود.
7- در برنامههاي افزايش بهرهوري مشاركت كاركنان فراموش نشود.
8- تعيين شاخصهاي كمي براي هر واحد سازماني بايد در برنامه قرار گيرد.
9- حمايت اجراي برنامههاي افزايش بهرهوري را بايد در سازمان جلب كرد.
10- ايجاد يك نظام اطلاعاتي براي ارائه پيشرفت برنامه افزايش بهرهوري صورت گيرد.
11- نظام ارزشيابي و پاداش سازمان بايد در راستاي برنامههاي بهرهوري سازمان قرار گيرد.
12- اندازهگيري بهرهوري بايد در يك دوره زماني معين انجام شود.
بر گرفته از : جزوه آموزشی
افزایش بهره وری و کارایی کارکنان
تهیه کنندگان:
مهندس سیداحمد تبعیدیان
شاهوردی
دیدگاهتان را بنویسید