حسابدار خودتان باشید

البته بازاریابی و فروش تنها فنونی نیستند که باید در آنها مهارت بیابید. از همان ابتدا، باید حسابدار خودتان هم باشید. مسائل مربوط به امور مالی را تمرین کنید تا اطمینان یابید پولی که خرج می‌کنید دارای نرخ برگشت سرمایه (ROI) مثبت است. درباره اصول بازاریابی پاسخ مستقیم (direct-response marketing) مطالعه کنید و سعی کنید بر آن مسلط شوید تا بتوانید حساب هر ریال از پول‌تان را داشته باشید.

اگر برای تأمین مالی کسب‌وکارتان از سرمایه‌گذاران پول دریافت کنید، هیچ‌کدام از این مهارت‌ها را نمی‌توانید به‌راحتی به دست آورید. یکی از بارزترین دلایل این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران درکی از بازاریابی پاسخ مستقیم ندارند. حتی ممکن است از شما بخواهند که براساس نظرات یا تعصبات آنها کارهایی را انجام دهید که برگشت سرمایه‌تان منفی شود. چاره‌ای هم نیست! تا زمانی که آنها اختیار کیف‌پول شما را دارند، هیچ قدرتی برای دفاع از ایده‌های خودتان نخواهید داشت.

استفاده از سرمایۀ شخصی شما را به تکاپو می‌اندازد و به کسب‌وکارتان رونق می‌بخشد

دراختیارداشتن پول زیادی که خودتان شخصا برای آن زحمتی نکشیده‌اید سبب آسودگی خاطرتان می‌شود. بنابراین، ازآنجاکه هیچ فشاری احساس نمی‌کنید، تلاش زیادی هم نمی‌کنید که پول‌تان سودآور شود. نیازی هم نمی‌بینید که دستاوردهای‌تان را بهبود بخشید، زیرا حس می‌کنید در رقابت پیروز شده‌اید و هیچ‌کس نمی‌تواند شما را از اوج به زیر بکشد.

این افکار کاملا اشتباه هستند. بنابراین، اگر پول موردنیاز کسب‌وکارتان را از جایی غیر از دسترنج خودتان تأمین کنید، امکانش هست که به‌دلیل تمام افکار محکوم به شکست‌تان سقوط کنید.

البته اینکه خودتان تأمین‌کننده مالی کسب‌وکارتان باشید، درست مانند کارآفرین بودن، کار آسانی نیست. بااین‌حال، نمی‌توان آن را نوعی مانع دانست. این کار را موهبت یا کلاس درس بدانید چون به شما کمک می‌کند که کارآفرینی سرسخت شوید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پول زیادی برسید. گزینه دیگری ندارید. راه برگشتی هم ندارید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *