کتاب سرمایه گذار هوشمند یکی از ده کتاب مقدس سرمایه گذاری در بورس های جهان و الهام بخش بزرگترین سرمایه گذاران و ثروتمندان جهان از جمله برجسته ترین آن ها، وارن بافت است. همچنین یکی از ده اثر اصلی در زمینه سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش ذاتی است که مبانی نظری سرمایه گذاری محافظه کارانه و به دور از ریسک در بازارهای سرمایه را تشریح می کند. شایان تأکید است که در ارزیابی مترجم، فصل هایی از متن کتاب مورد سخن که خیلی کمتر در بازار سرمایه ایران کاربردی هستند یا به هیچ عنوان کاربردی ندارند از متن ترجمه حذف شده اند. ما نیز سعی کرده ایم با ارائه خلاصه کتاب سرمایه گذار هوشمند نکات مهم و کلیدی این کتاب را در اختیار شما قرار دهیم تا با ذهن روشن تری در زمینه سرمایه گذاری بورس قدم بردارید. وارن بافت، ثروتمندترین مرد جهان در سال ۲۰۰۸ و کسی همه ثروت خود را از راه سرمایه گذاری به دست آورده، معتقد است که کتاب ((سرمایه گذار هوشمند)) بهترین کتابی است که تا کنون در زمینه سرمایه گذاری نوشته شده است.

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی

گراهام می گوید: یک عملیات سرمایه گذاری، عملیاتی است که از آن طریق تحلیل می تواند از ایمنی بازگشت اصل سرمایه و بازدهی کافی آن اطمینان حاصل نماید. فعالیتی که این الزامات را ندارد سفته بازی نامیده می شود. از دید گراهام با توجه به استراتژی که افراد برای خود دارند سرمایه گذاران به دو دسته کلی تدافعی و تهاجمی تقسیم بندی می شوند. سرمایه گذار تدافعی همواره بخشی از دارایی را برای خرید اوراق قرضه و بخش دیگر را برای خرید سهام اختصاص دهد و این تغییر بین حداکثر و حداقل ۷۵ و ۲۵ درصد برای خرید هر یک از سهام و اوراق قرضه استفاده گردد. در مبحث پرتفوی سهام عادی یک سرمایه گذار تدافعی، فرض شده است که فقط سهام ۳۰ شرکت بالای میانگین شاخص داوجونز، مناسب خرید سرمایه گذار هستند. سرمایه گذار تهاجمی برای اینکه به نتایج بهتری از یک سرمایه گذار تدافعی دست یابد، نیاز به مطالعه، انرژی، توان و تلاش زیادی دارد و برای رسیدن به سودی بالاتر از میانگین بازار نیاز به تجزیه و تحلیل و برسی مداوم بازار دارد.

تورم و سرمایه گذار

تورم و مبارزه با آن در سال های اخیر یکی از مسائلی است که بخش زیادی از ذهن مردم را اشغال کرده است. چرا که کاهش قدرت خرید و به دنبال آن کاهش ارزش پول که به دنبال تورم ایجاد می شود، به طور زیادی تفکر بازار سهام را تحت تأثیر قرار می دهد. سرمایه گذار تنها به دلیل عدم اطمینان از آینده نمی تواند تمام دارایی خود را در یک سبد بگذارد تا فقط اوراق قرضه بخرد. هرچند اخیرا بازدهی های بی سابقه ای داشته باشد و نه اینکه فقط سهام بخرد. چون تورم پیوسته مدتی حاکم بوده است. هرچه سرمایه گذار بیشتر به پرتفوی و درآمد آن وابسته باشد برای او بیشتر مهم می شود که در مواقع عدم اطمینان مثل زمان هایی که تورم بالا می رود چگونه ایمنی سرمایه اش را بالا ببرد. به همین دلیل باید گفت که حتی سرمایه گذار تدافعی هم باید درصدی از پرتفوی خود را به سهام اختصاص دهد. چراکه محافظتی که سهام در شرایط تورم برای سرمایه گذار ایجاد می کند بیشتر از اوراق قرضه است.

دلیل اهمیت مطالعه تاریخچه بازار سهام

سبد سهام یک سرمایه گذار، یک برش مقطعی از مؤسسه بزرگ و توانمند به نام بازار سهام است. احتیاط حکم می کند که سرمایه گذار ذهنیتی کامل از بازار سهام به خصوص بر حسب نوسان های عمده در سطوح قیمتی متغیر میان قیمت سهام به عنوان یک کلیت و سودهای اعلام و تقسیمی آن ها داشته باشد. با این پیشینه این شخص می تواند در موقعیتی قرار گیرد که قضاوت های ارزشمندی از میزان جذابیت یا خطرناکی سطوح قیمت بازار در موقعیت های مختلف ارائه دهد. لذا بررسی تاریخچه بازار سهام از لحاظ قیمت ها و درآمدها برای رسیدن به نتایج مطلوب در این بازار امری ضروری به شمار می رود.

سیاست گذاری عمومی سبد، سرمایه گذار تدافعی

این همیشه یک اصل محکم و پایدار بوده است که کسانی که نمی توانند خطرپذیری بیشتری تحمل کنند، باید به نسبت، پاداش کم تری هم از سرمایه گذاری خود دریافت کنند. این باور عمومی از این اصل ناشی می شود که نرخ بازگشت مورد نظر سرمایه گذاری بایستی کمابیش متناسب با ریسکی باشد که فرد می پذیرد. اما نکته دیگری هم هست و آن اینکه نرخ بازدهی مورد انتظار باید وابسته به میزان هوشمندی و توانی باشد که سرمایه گذار برای انجام وظیفه اش انجام می دهد. براین اساس حداقل بازدهی به سرمایه گذار منفعل یا تدافعی می رسد که هم به دنبال ایمنی و هم به دنبال آسایش فکری است. بیش ترین بازدهی هم نصیب سرمایه گذار زیرک و پیشرویی می شود که بیشترین هوش و مهارت خود را در انجام معاملات به کار گیرد.

سرمایه گذار تدافعی باید دارایی خود را بین اوراق قرضه با کیفیت و سهام معمولی با کیفیت تقسیم نماید. به عنوان یک راهکار بنیادین سرمایه گذار نباید هیچ وقت کمتر از ۲۵٪ و بیشتر ۷۵٪ از دارایی خود را در سهام و به همین صورت در اوراق قرضه قرار دهد. راهکار مفید این است که تقسیم بندی ۵۰ – ۵۰ میان این دو (اوراق قرضه و سهام عادی) به صورتی استاندارد شکل داده شود. این فرمول برای سرمایه گذار تدافعی قابل قبول است. چرا که به شدت ساده است، بدون هیچ سؤالی به راه درست می رسد و به سرمایه گذار این احساس را می دهد که در مقایسه با حرکت بازار او هم فعالیتی نشان داده است و از همه مهم تر از غوطه ور شدن بیش تر و بیش تر سرمایه گذار در سهام با صعود بیش تر و بیش تر بازار به ارتفاعات خطرناک قیمتی جلوگیری می کند.

سرمایه گذار تدافعی و سهام عادی

در این بخش از کتاب دو مزیت برای سهام عادی مطرح شده است. نخست اینکه سهام دارای درجه قابل توجهی از اطمینان در حفاظت از پول سرمایه گذار در مقابل تورم است در حالیکه اوراق قرضه هیچ حفاظتی ایجاد نمی کند. امتیاز دوم سهام عادی مربوط به بازدهی متوسط آن طی سالیان است که این امتیاز برای سرمایه گذاری است که هم سود تقسیمی بیشتر از اوراق قرضه اش را دریافت نموده و هم آن را مجددا در همان سهم سرمایه گذاری کرده است. در حالیکه این دو مزیت دارای اهمیتی اساسی و باعث ثبت رکوردهایی بسیار بهتر از اوراق قرضه در طی دراز مدت می شود، همواره باید تأکید نمود که این مزایا ممکن است در صورتی که سهم به قیمتی بالا خریداری شود از بین رود. ولی به طور کلی و بدون هیچ تعصبی بهترین چینش برای سرمایه گذار تدافعی، سرمایه گذاری هم بر روی سهام عادی و هم اوراق قرضه است.

حال باید بدانید که برای انتخاب سبدی از سهام عادی چهار نکته اصلی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

  1. متنوع سازی باید به مقدار کافی و نه بیش از اندازه انجام گیرد.
  2. هر شرکت انتخاب شده، باید بزرگ و به لحاظ مالی پایدار باشد.
  3. هر شرکت باید سابقه ای طولانی از پرداخت سود تقسیمی داشته باشد.
  4. سرمایه گذار باید بابت قیمت پرداختی سهام خود، قیدی را حسب درآمد به قیمت سهم، مثلا متوسط ۷ سال گذشته را در نظر بگیرد.

منبع : https://www.khanesarmaye.com/

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *