مثلث درآمدزایی مهارت شامل سه عاملی است که تعیین‌کننده‌ی میزان درآمد شما از طریق به‌کار بردن مهارت‌هایتان است. در یک بازار آزاد، میزان درآمد شما با این سه عامل نسبت مستقیم دارد. هر عامل یکی از اضلاع این مثلث را تشکیل می‌دهد که عبارتند از:

  • ضلع اول: سطح مهارت‌های شما؛
  • ضلع دوم: میزان تقاضا برای مهارت‌های شما؛
  • ضلع سوم: دشواری جایگزین کردن افراد دیگر.

بنابراین هرقدر که سطح مهارت‌ شما بالاتر، نیاز به آن بیشتر و جایگزینی دیگران دشوارتر باشد، درآمدتان بیشتر خواهد بود و برعکس.

ممکن است شما در کار خود مهارت زیادی داشته باشید اما اگر بتوان به‌راحتی فرد دیگری را به‌جای شما به‌کار گرفت، درآمد شما سقف پایینی خواهد داشت. علت درآمد بسیار بالای برخی افراد، دشواری جایگزین کردن آنهاست. یک سرایدار با یک جراح مغز از لحاظ مقام و منزلت انسانی (در یک جامعه سالم) هیچ تفاوتی ندارند و باهم برابرند، اما میزان درآمد آنها تفاوت چشم‌گیری دارد. درآمد آنها از قاعده‌ی مثلث درآمدزایی مهارت تبعیت می‌کند؛ یعنی دستمزد هریک با میزان مهارتش در انجام کار، نیاز مردم به آن کار و اینکه جایگزینی‌اش چقدر دشوار است نسبت مستقیم دارد. نظافت و نگهداری از ساختمان را می‌توان در مدت کوتاهی به هر فردی آموخت. جایگزین کردن او نیز بسیار آسان است. درصورتی‌که یک جراح مغز پس از سال‌ها صرف وقت، آموزش، تلاش و ممارست به آن جایگاه رسیده است و هر کسی نمی‌تواند کار او را انجام بدهد، بنابراین جایگزینی او کار راحتی نیست. پس جای تعجب نیست که درآمد جراح در یک ساعت با درآمد سرایدار در یک سال برابر باشد. این قاعده در مورد تمام مشاغل دیگر نیز صادق است. صرف‌ نظر از شخصیت افراد، درآمد هر فرد در یک شرکت یا مؤسسه دقیقا با نیاز آنها به خدماتش، قابلیت‌هایش در انجام وظایف و دشوار بودن جایگزینی او متناسب است. اما هریک از این عوامل را چطور می‌توان برای دستیابی به حداکثر درآمدزایی کنترل کرد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *