مفهوم بحران می تواند به معنای انحراف از وضعیت تعادل عمومی رابطه سازمان با محیط یا تعریفی از خصوصیت محیطی باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آن آگاهی داشته باشد. یک بحران سازمانی صرفا فاجعه ای نظیر رکود اقتصادی، سقوط یک هواپیما نیست که باعث خسارات شدید محیطی می شوند، بلکه می تواند دارای شکل هایی متنوع نظیر: بد نام شدن محصول، مخدوش شدن خدمات پشتیبانی، تحریم محصولات، اعتصاب، رشوه خواری، بلایای طبیعی در زمینه انهدام محصول، خرابی سیستم اطلاعات شرکت باشد.
براساس نظرات پیترسون و کلایر، مدیریت بحران تلاش نظام یافته توسط اعضای سازمان همراه با ذی نفعان خارج از سازمان، در جهت پیشگیری از بروز بحران ها و یا مدیریت اثر بخش بحران در زمان وقوع است.

📌طبقه بندی بحران از دیدگاه پارسونز
1- بحران های فوری: این بحران های هیچ گونه علامت هشدار دهنده قبلی ندارند و سازمان نیز قادر به تحقیق و نیز برنامه ریزی برای دفع آنها نیستند.
2- بحران های تدریجی: این بحران ها به آهستگی ایجاد می شوند و می توان آنها را متوقف کرده و یا از طریق اقدامات سازمانی محدود ساخت.
3- بحران های ادامه دار: این بحران ها هفته ها، ماه ها، و یا حتی سال ها به طول می انجامند. استراتژی های مواجه شدن با این بحران ها در موقعیت های متفاوت، به فشار های زمانی، گستردگی کنترل و میزان عظیم بودن این وقایع بستگی دارد.
📌سوالات اساسی برای برخورد با بحران
1- عوامل وگرایشات کلیدی بیرونی که بیشترین تأثیر را روی کسب وکار شما تا 2 سال آینده خواهند داشت کدامند؟
2- عوامل وروندهای کلیدی بیرونی که بیشترین تأثیر را روی کسب وکارتان تا 5 سال آینده خواهند داشت کدامند؟
3- چه نوع گرایشات بازاریابی وتوسعه ای را انتظار دارید که در 2 سال آینده شاهد باشید؟
4- چه نوع گرایشات بازاریابی و توسعه ای انتظار دارید که در 5 سال آینده شاهد باشید؟
5- بزرگترین تغییر وتحولاتی که انتظار دارید در 2 سال آینده در ادامه کسب وکارتان با آنها روبرو شوید، کدامند؟
6- بزرگترین تغییر وتحولاتی که انتظار دارید در 5 سال آینده در ادامه کسب وکارتان با آنها روبرو شوید کدامند؟

📌اقدامات مهم
🔺بازنگری وتغییر زنجیره ارزش
🔺طرز فکر نوآورانه وخلاق
🔺آموزشهای تازه ومناسب
🔺بازاندیشی زیرساخت ها
🔺پیشگیری های لازم
🔺استراتژی های بازاریابی
🔺استراتژيهاي های بازار
🔺خارج شدن از بازارهای ضعیف وغیرمفید
🔺متمرکز شدن در بازارهائی که شناسه (برند) شرکت قوی است.
🔺خرید رقبای ضعیف وشراکت وهمکاری با دیگران
🔺توجه به بازارجوانان یا بازارهای فعال
🔺گرایش به بعضی از بازارهای خارجی
🔺توجه به بازارهای دست دوم
🔺حضور در بازارهای فعال ونوظهور و خارجی
استراتزی های محصول
🔺کنارگذاری محصولات ضعیف
🔺محدود کردن یا خودداری از معرفی محصولات جدید
🔺تأکید برشناسه (برند) های مناسب و قابل 🔺پذیرش بازار
🔺سازگاری با شرایط بازار
🔺تمرکز بر محصولات ساده
🔺گرایش به گارانتی وتضمین ها وخدمات جانبی واضافی
🔺محدود کردن محصولات لوکس وغیرضروری
محدود کردن خطوط تولید و محصول

 

باما همراه باشید⬇️⬇️⬇️

https://t.me/joinchat/AAAAADynhpf8BII1U_o67Q
🌐وب سايت:

https://adu.ir/BTrng

📡كانال:
@BusinessTraining

📨ارتباط با #باشگاه_همكاران_كلينيك_مديريت :

 

https://t.me/joinchat/AAAAAEH5zDLKzsbdbbXm5Q

کلمات کليدي : ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *