اضطراب شغلی واقعیت دارد و نابودگر است. اضطراب شغلی سلامت روانی و حتی سلامت جسم شما را به مخاطره میاندازد. در پژوهشی خلاقانه از مشارکتکنندگان خواسته شد ۴۰ فعالیت مختلف را به ترتیب علاقهٔ خود به آنها مرتب کنند. شاید تعجب نکنید که رفتن سر کار در ردهٔ یکیماندهبهآخر قرار گرفت. رتبهٔ آخر به ماندن در رختخواب بهدلیل بیماری رسید! آیا سرکاررفتن اینقدر عذابآور است؟ گویا هست!
۵۲ درصد از کارمندان شاغل در حرفههای مختلف معتقدند که در زمان حضور در محیط کار استرس دارند. ۶۰ درصد از کارمندان معتقدند استرسهای مربوط به کار در سالیان اخیر افزایش یافته است. این مشکل فقط مربوط به کارمندان نیست و یقهٔ کارفرمایان را هم میگیرد. کارمندانی که استرس دارند و علاقهای به شغلشان ندارند، عملکرد شغلی ضعیفی خواهند داشت. این کارمندان اغلب وانمود میکنند که مشغول کارند و خودشان را درگیر با کار نشان میدهند.
اگر به کارمندان اجازه دهید در منزل کار کنند، همهچیز تغییر میکند. راحتیِ کارکردن در منزل، استرس شغلی را از بین میبرد. هرگاه احساس فشار کردید، میتوانید بهخوبی استراحت کنید. گفتگو با رئیس یا مدیران هم دیگر استرسزا نخواهد بود. یک فراتحلیل، که ۴۶ پژوهش مختلف را بررسی کرده است، این موضوع را تأیید میکند. این تجزیهوتحلیل با بررسی اظهارات بیش از ۱۲۰۰۰ کارمند نشان میدهد ارتباطات ازراهدور تأثیر مثبتی بر اضطراب شغلی و رضایتمندی از شغل دارد.
علاوه بر شرایط محیط کار، نبودن کنار همسر و فرزندان بزرگترین حسرت کارمندان است. پژوهش شرکت «FlexJobs» نشان میدهد متعادل نبودن زندگی شغلی و خانوادگی برای ۹۱ درصد از والدین شاغل استرسآفرین است. ۹۰ درصد از این والدین معتقدند که انعطافپذیری شغلی برای غلبه بر این مسئله مفید است.
۶. افراد دورکار سالمترند
اغلب شغلهای دفتری نیازمند پشتمیزنشینی در کل مدت روزند. نشستن، در بازهای طولانی، مشکلات فراوانی برای سلامتی در پی دارد و ممکن است به مرگ زودهنگام منجر شود (خطرات زیاد نشستن)! متخصصان ترکیب انواع وضعیتهای نشسته و ایستاده را توصیه میکنند. شما باید بهازای هر ۲۰ تا ۲۵ دقیقه نشستن، ۵ دقیقه بایستید و چند دقیقه هم راه بروید. البته گفتنش ساده است و این توصیه معمولا عملی نمیشود. همه از این توصیه آگاهاند اما اجرای آن در محیطهای شغلی معمولا فراموش میشود.
نتیجهٔ کمتحرکی در محیط کار چیزی نخواهد بود جز اضافه وزن، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا! کارمندانی که دورکاری میکنند کمتر با این بیماریها مواجه میشوند. پژوهشی علمی نشان میدهد احتمال گرفتارشدن به اضافهوزن، اعتیاد به الکل و دیگر مشکلات سلامتی در بین کارمندان دفتری بیشتر از کارمندان دورکار است.
به این بیماریها خطر ابتلا به بیماریهای واگیردار و انتشار میکروبها را هم اضافه کنید. تحقیقات نشان میدهد میزان غیبت بهدلیل بیماری در افرادی که در دفاتر مشترک کار میکنند، در مقایسه با افرادی که دفتر مستقل دارند، بیشتر است. جدا از بیماریهای واقعی، میزان تمارض در کارمندانی که دورکاری میکنند بسیار کمتر از دیگر کارمندان است. پژوهش شرکت «Careerbuilder» نشان میدهد ۳۵ درصد از کارمندان، برای گرفتن مرخصی، خود را بیمار نشان میدهند! اغلب مرخصیها هم در روزهای آخر یا اول هفته گرفته میشود.
استرس جسمی و روانیِ سفرهای شغلی و بهموقع حاضرشدن سر کار را هم فراموش نکنید. برای نمونه، ۹۰ درصد از نیروی کار در انگلستان، روزانه حدود یک ساعت را برای رفتوآمد بین منزل و محیط کار صرف میکنند. این رفتوآمدها برای ۵۵ درصد از این افراد استرسآفرین است. اگر ساعتهای کاری انعطافپذیر باشند، میزان استرس این رفتوآمدها بسیار کاهش مییابد.
برگرفته از سایت چطور دات کام
دیدگاهتان را بنویسید