برنامهریزی ممکن است، خستهکننده و کسالتبار باشد، اما راهاندازی یک کسبوکار بدون برنامهریزی قوی، درست مانند این است که در تاریکی قدم برمیدارید. این برنامهریزی، شامل تحقیق پیرامون اتخاذ ایدهی کسبوکار و پتانسیل آن بازار است. تدوین طرح کسبوکار، برنامهی مالی و برنامهی بازاریابی، از مهمترین مواردی هستند که باید هنگام برنامهریزی درنظر بگیرید.
۲. هدفگذاری نکردن
وقتی کسبوکار خودتان را راه میاندازید، اهدافی که در سر دارید، شما را در مسیر فعالیتهای روزانهتان نگه میدارد. سعی کنید حتما اهدافیSMART، تعیین کنید. هر یک از حروف SMART درواقع نمایندهی یک ویژگی هستند:
- Specific :S یا مشخص
- Measurable :M یا قابلاندازهگیری
- Achievable :A یا دستیافتنی
- Reasonable :R یا منطقی
- Time-bound :T یا محدود به زمان
بدین ترتیب مقصد و خواستهتان را مشخص میکنید و برای رسیدن به آن، قدمهای روشن و واضحی برمیدارید.
دیدگاهتان را بنویسید