فرض کنید صاحب یک برند جدید هستید و یک محصول با نام درخور و کیفیت بالا را همراه با یک برنامه ی مدون فروش برای ارائه به بازار آماده کرده اید. شاید تصور کنید که همه چیز برای شروع آماده است، در حالی که نکته ی مهمی وجود دارد که شما به آن فکر نکرده اید ولی در معرفی محصول شما نقش مهمی را ایفا می کند: رنگ برند.

شاید این طور به نظر برسد که رنگ، مساله ی کم اهمیتی است و فقط برای استفاده در وب‌سایت، لوگو و جزییات کار استفاده می شود اما بهتر است بدانید که رنگ برند شما اولین چیزی است که مردم با آن مواجه می شوند و می تواند به شدت نظر آنها را نسبت به محصولاتتان تحت تاثیر قرار بدهد.

چون قالب رنگ ها بر ناخودآگاه انسان ها تاثیر می گذارد و احساسات آن ها را به جریان می اندازد برای استفاده مناسب از آن ها باید پشتوانه‌ی قوی علمی داشت. مطالعات نشان می دهد که انسان های مختلف به روش‌های متفاوتی نسبت به رنگ ها واکنش نشان می دهند. با توجه به این مساله، طراح ها و فروشنده ها باید توازنی بین رنگ ها و سلیقه ها برقرار کنند. اگر این کار به درستی انجام بگیرد، رنگ ها می توانند روی طرز فکر مشتری ها تاثیر زیادی بگذارند و مردم را برای خرید محصول تشویق کنند.

پاملا وبر (Pamela Webber) به عنوان مسئول ارشد بازاریابی شرکت طراح ۹۹ (۹۹design) باور دارد که پاسخی که مشتری ها به یک رنگ می دهند تحت تاثیر ۳ فاکتور قرار دارد: حس زیبایی شناختی، باورها و اعتقادات سنتی و تکامل تدریجی باورهایشان.

  • حس زیبایی شناختی: وبر اعتقاد دارد که ترکیب بعضی رنگ ها با یک دیگر بسیار دلنشین است، در صورتی که برخی دیگر اصلا هماهنگ نیستند و چون جلوه ی زیبایی ندارد، مشتری را دل‌سرد می کند.از طرف دیگر ترکیب رنگ هایی که با هم مشابهت دارند برای مشتری ها بسیار چشم نواز خواهد بود.
  • باورها و اعتقادات سنتی: این موضوع بر این که چگونه فردی یک رنگ را درک می کند اثر می گذارد. این که لباس سفید عروس نشان دهنده ی پاکی است یا لباس مشکی افراد عزادار، وقوع یک مصیبت را نشان می دهد، مثال هایی برای این موضوع هستند.
  • تکامل تدریجی باورها: محققان گمان می کنند که آن چه برخی از رنگ ها در ذهن ما تداعی می کنند، حاصل یک سیر تکاملی و تدریجی است. به عنوان مثال در حال حاضر افراد کمی هستند که رنگ مورد علاقه ی آن ها قهوه ای باشد؛ چون این رنگ فرد را به یاد پوسیده شدن می اندازد در حالی که رنگ قرمز در تمام دنیا نشان دهنده ی احساسات شدید است.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *