شبکه‌های اجتماعی

دومین جنبه‌ی یک استراتژی بازاریابی قدرتمند به شیوه‌ی b2b، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. هر کسب‌وکاری باید در کمپین بازاریابی‌ خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند و b2b نیز از این قاعده مستثنی نیست. شبکه‌های اجتماعی نسخه‌ی جدید رادیو و تلویزیون هستند که در بازاریابی‌های قدیم از آنها استفاده می‌شد. اما برخلاف گذشته که تنها یک پلتفرم می‌توانست پیام ارسال کند، شبکه‌های اجتماعی امروزی این امکان را فراهم کرده‌اند که خریدار و فروشنده با هم روبه‌رو شوند. کسب‌وکارهایی که بر جذب کسب‌وکارهای دیگر تمرکز کرده‌اند نیز باید از این رسانه بهره ببرند، اما از زاویه‌‌ای دیگر.

شیوه‌ی متفاوت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در b2b و b2c

از نگاه یک شرکت، شبکه‌های اجتماعی فرصتی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط مستقیم با افرادی است که در مورد خرید تصمیم می‌گیرند. همان‌‌طور که پیش از این گفتیم در بیشتر خرید‌ها در محیط b2b یک کمیته مسئول تصمیم‌‌گیری است. اما هر کمیته از چند فرد تشکیل شده و هر یک از این افراد ممکن است در یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی حضور داشته باشند. در نتیجه لازم است به عنوان یک برند با این تصمیم‌گیران هر جا که هستند ارتباط برقرار کنید.

جی بائر (Jay Baer)، یکی از استراتژیست‌های اصلی بازاریابی محتوا می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تغییر در شرکت‌های b2b توانایی بیشتری دارند تا شرکت‌های b2c.»

او در ادامه می‌گوید: «آیا میان کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی برای b2b و b2c تفاوتی وجود دارد؟ البته که وجود دارد، اما این تفاوت‌ها در سطح تاکتیک‌هاست، نه در سطح استراتژی.»

صرف‌نظر از اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارند. استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی، مستلزم انسجام، صرف وقت و اشتیاق به مواجهه با دیگران است. باید به پرسش‌ها و شکایات پاسخ بدهید و پیشنهاد‌های مفید ارائه کنید. حتی ممکن است پیشنهادات شما شامل مواردی باشد که به‌طور مستقیم به محصول یا خدمات شما ارتباط ندارند. باید بیرون از نقش فروشنده و بازاریاب بایستید و با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید. تنها نسبت به موضوعات بازاریابی علاقه نشان ندهید بلکه به موضوعات دیگر نیز توجه کنید. کاربران b2b با دیدن توییت شما، به احتمال زیاد بعدها از وب‌سایت شرکت‌تان بازدید می‌کنند.

استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی روش بسیار خوب برای به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی است که در مرحله‌ی ایجاد محتوا تولید کرده‌اید. اگرچه شما در محیط b2b فعالیت می‌کنید اما باز هم لازم است مطالب خود را نشر دهید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *