یکی از کارآمدترین روش‌ها برای فروش محصولات و تکرار شدن خرید مشتریان، استفاده از بازاریابی ایمیلی است. بنا به آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۵، تقریبا چیزی حدود ۱۷% از هزینه‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال به ارسال ایمیل تعلق می‌گیرد و این در حالی است که این روش (بازاریابی ایمیلی) ۲۴% از درآمد نهایی را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر استفاده از تلگرام، فیسبوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی این‌چنینی بسیار زیاد شده و احتمال دارد مخاطبان به پیام‌های ارسالی در آن‌ها توجه چندانی نشان ندهند، اما ارسال ایمیل هنوز به این شکل نشده است و می‌توان با آن توجه مخاطب را جلب کرد. باید به‌خاطر داشت که افراد به پیام‌هایی که به صندوق پستی شخصی‌شان ارسال می‌شود، در مقایسه با پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند اهمیت بیشتری می‌دهند. استفاده از این روش مزیت دیگری هم دارد: در پیامی که با ایمیل ارسال می‌کنید می‌توانید مطالبی را درج کنید که برای قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی چندان مناسب نیستند.

گام اول برای استفادهٔ مؤثر از روش بازاریابی ایمیلی این است که با متوسل شدن به هرگونه امکاناتی که در اختیار دارید (ارسال خبرنامه، تبلیغ در وبلاگ و …) تعداد ایمیل مشترکانی را که در اختیار دارید افزایش بدهید. در تصویر زیر می‌بینید که وبسایت تخفیفان چگونه مشترکان ایمیلی خود را افزایش می‌دهد.

ایدهٔ پنجم: اصلاح و بهبود کمپین‌های بازاریابی ایمیلی

دریافت و ذخیره کردن تعدادی آدرس ایمیل به‌تنهایی کافی نیست و برای آنکه استفاده‌ای مؤثر از این روش داشته باشید، باید پس از آن طی روندی مشخص اقدام به ارسال ایمیل‌هایی با محتوای درخور برای مشترکان خود کنید. در ادامه برای شما فهرستی از موقعیت‌هایی را تهیه کرده‌ایم که برای ارسال ایمیل ایده‌آل هستند و بازخورد خوبی از سوی مشترکان برای شما به همراه خواهند داشت:

  • زمانی که مشتری اقدام به خرید محصول از وبسایت شما می‌کند برای او ایمیل خوش‌آمدگویی بفرستید؛
  • برای مشترکان خود کدهای تبلیغاتی و هدیه‌های رایگان در نظر بگیرید؛
  • طی روندی مشخص اقدام به ارسال خبرنامه برای مشترکان خود کنید و آن‌ها را از تخفیف‌ها، اخبار مرتبط با شرکت و دیگر مسائل این‌چنینی آگاه کنید؛
  • با ارائه محتوای مرتبط، به مشتریان خود کمک کنید تا بهترین استفاده ممکن را از محصولاتی که اخیرا خریداری کرده‌اند داشته باشند؛
  • در هنگام تعطیلات برای مشتریان پیشنهادهای ویژهٔ فروش در نظر بگیرید (مثلا بتوانند با خرید یک محصول، نمونه‌ای رایگان از محصولی بخصوص را دریافت کنند)
  • مشتریانی که بیشترین آمار خرید از محصولات‌تان را دارند فراموش نکنید. برای آن‌ها پیام‌هایی شخصی‌تر در نظر بگیرید و به‌خاطر خریدهایشان از آن‌ها قدردانی کنید؛
  • از بازدیدکنندگان بخواهید بازخوردشان را برای‌تان ارسال کنند. اگر کسی به سایت شما سر زد، اما محصولی خریداری نکرد از او دربارهٔ تجربه‌اش از دیدن وبسایت‌تان سؤال کنید. به این شکل می‌توانید مشکلات کسب‌وکار را برطرف و برای بهسازی فعالیت‌ها تلاش کنید.

ایدهٔ ششم: ارسال ایمیل یادآورِ لیست علاقه‌مندی‌ها

در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی دربارهٔ آخرین نوع ایمیل در اختیارتان قرار بدهیم که بهتر است در فهرست مربوط به ایده‌های بازاریابی‌تان لحاظ کنید: ایمیل یادآور لیست علاقه‌مندی‌ها. این ایمیل شباهت و کاربرد نزدیکی با ایمیل مربوط به سبدهای خرید رهاشده دارد. هر دوی این ایمیل‌ها به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خریداران را متقاعد به برداشتن قدم نهایی و خرید محصولات رهاشده کنند.

ارسال این ایمیل می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و به‌عنوان آخرین تلنگر مورد نیاز به خریدار و متقاعد کردن او برای نهایی کردن فرایند خرید به کار گرفته شود.

ایدهٔ هفتم: تسهیل دسترسی مشتریان به محصولات

طراحی نامطلوب وبسایت کسب‌وکار در نهایت منجر به از دست رفتن بخشی از مشتری‌ها خواهد شد، اما چنین سایتی دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد و چطور به نظر می‌رسد؟

علاوه بر کافی نبودن ویژگی‌های طراحی برای جذب اعتماد مشتری‌ها و بازدیدکنندگان، چنین وبسایتی مشکلات دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به نبود پیشنهادی مشخص برای ارزش محصول، فونت پیچیده و عدم هدایت درست مشتری برای انجام فعالیت‌های مورد نظرش اشاره کرد.

البته حتی پس از کسب اطمینان از نبود مشکلات یاد شده، باز هم ممکن است مسائلی در مورد طراحی وبسایت وجود داشته باشد که از دید شما پنهان بماند، بنابراین بهتر است این چند سؤال را هم مد نظر قرار بدهید: آیا به خوبی محصولات خود را طبقه‌بندی کرده‌اید یا آنکه هر صفحهٔ وبسایت پر از محصولات مختلف شده است؟ آیا استفاده از متن و تصاویر در وبسایت‌تان متعادل است؟ البته این‌ها تنها بخشی از سؤالاتی است که باید مد نظر قرار بدهید، اما برای شروع عیب‌یابی کافی است و ادامهٔ فعالیت‌ها را می‌توانید به فردی متخصص بسپارید. در ضمن، بررسی وبسایت‌های موفق در حوزهٔ کسب‌وکار و ایده گرفتن از طراحی آن‌ها هم می‌تواند بسیار ثمربخش باشد.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *