برای افزایش ارتباط مؤثر با مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایت، علاوه بر استفاده از ایمیل، راهکارهای مؤثر دیگری هم وجود دارد. برای نمونه می‌توانید از سیستم گفت‌وگوی زنده (Live Chat) استفاده کنید.

ابزارهای مختلفی برای استفاده از سیستم گفت‌وگوی زنده در وبسایت وجود دارد: برای نمونه برخی از آن‌ها به این صورت فعالیت می‌کنند که پس از گذشت مدت زمانی مشخص از حضور بازدیدکننده در وب‌سایت، پیامی برای آن‌ها ارسال می‌کنند؛ برخی دیگر هم زمانی که فرد از طریق خبرنامهٔ ارسال شده به ایمیل وارد وبسایت می‌شود، پیامی برای او ارسال می‌کنند. مزیت دیگر استفاده از سیستم گفت‌گوی زنده این است که می‌توانید با استفاده از آن در پیشبرد فعالیت‌های مربوط به خرید بازدیدکنندگان به آن‌ها کمک و احتمال خرید نهایی آن‌ها را بیشتر کنید.

ایدهٔ نهم: پیش‌بینی فروش محصولات در آینده

اگر در کسب‌وکار خود به مرحله‌ای رسیده‌اید که توانایی گسترش خط تولید محصولی بخصوص را دارید، بهتر است پیش از هر چیز تقاضای بازار را مورد ارزیابی قرار بدهید و ببینید این گسترش در آینده سودآوری کافی خواهد داشت یا خیر. برای کسب اطمینان از این مسئله رویکردهای متفاوتی وجود دارد. از آن جمله می‌توان به کاوش دربارهٔ کلمه کلیدی، اعتبارسنجی جغرافیایی، تمایل کاربران در شبکه‌های اجتماعی و … اشاره کرد. علاوه بر این‌ها می‌توانید فرایند پیش‌فروش آن محصول بخصوص را آغاز کنید و با توجه به سفارش‌های دریافتی، راجع‌به آیندهٔ فعالیت‌های خود تصمیم‌ بگیرید.

برای نمونه اگر سه محصول دارید که امکان گسترش خط تولیدشان وجود دارد، برای تمامی آن‌ها صفحاتی مجزا طراحی کنید (به خاطر داشته باشید که برای هر سه محصول از عکس‌های با کیفیت و نمونه‌کارهای متقاعد کننده استفاده کنید). سپس برای هر سه محصول گزینهٔ‌ «ناموجود» را فعال کنید و ببینید بازدیدکنندگان و خریداران برای کدام یک از سه محصول، درخواست بیشتری مبنی بر بازگرداندن آن در انبار موجودی ارسال می‌کنند؛ محصولی که بیشترین درخواست را دریافت کند، همانی است که باید خط تولیدش را گسترش بدهید.

در کسب‌وکارهایی که فعالیت‌شان فروش کفش و البسه است، زیاد پیش می‌آید که رنگ یا سایز مورد نظر خریدار از یک محصول بخصوص موقتا در انبار وجود نداشته باشد.

ایدهٔ دهم: شخصی‌سازی فرایند فروش محصولات

شخصی‌سازی یکی دیگر از روش‌های بازاریابی مؤثری است که منجربه افزایش فروش اینترنتی محصولات خواهد شد. در این روش با استفاده از اطلاعات مرتبط با چگونگی رفتار مشتریان، تجربه‌شان از بازدید وبسایت شما شخصی‌سازی خواهد شد و محصولات با توجه به مسائلی چون خریدهای گذشته و ترجیح مشتری به او نشان داده خواهد شد.

بنا به آمار منتشر شده شخصی‌سازی فرایند خرید می‌تواند با افزایش ده درصدی فروش کلی همراه باشد، اما حقیقت این است که افزایش فروش با استفاده از این روش بیشتر از این هم می‌تواند باشد، چراکه تنها پانزده درصد از شرکت‌های تجاری از این روش استفادهٔ حداکثری می‌برند.

نکتهٔ دیگری که به هنگام شخصی‌سازی می‌توان مد نظر قرار داد، معرفی محصولات بر اساس موقعیت مکانی مشتری‌هاست.

ایدهٔ یازدهم: در نظر گرفتن محدودهٔ مکانی خریداران

فروشندگان مصالح ساختمانی تنها کسانی نیستند که برای فروش باید محدودهٔ مکانی خریدار خود را مد نظر قرار بدهند. کسب‌وکارهای اینترنتی هم می‌توانند با استفاده از این رویکرد تأثیر بسزایی بر چگونگی پیشرفت فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی تجارت الکترونیک خود داشته باشند.

برای نمونه کسی که در نواحی نسبتا سردسیر زندگی می‌کند بیشتر تمایل به خرید پوشاک ضخیم‌تر و مناسب برای محل زندگی‌اش خواهد داشت. برای داشتن اطلاعات مکانی خوب و ارسال پیشنهادهای شخصی‌سازی شده می‌توانید از انواع تبلیغات کلیکی به‌ویژه تبلیغات همسان استفاده کنید که این خدمات شخصی‌سازی بر اساس جغرافیا، دستگاه مورد استفاده، سرویس‌دهنده اینترنت و … را به‌طور دقیقی در ایران عرضه می‌کند.

برای اینکه درک بهتری از چگونگی تأثیر محدودهٔ مکانی بر فعالیت‌ها پیدا کنید، بهتر است مسئله را با توجه به موارد زیر مد نظر قرار بدهید:

  • ببینید مشتریان‌تان بیشتر در کدام محدودهٔ مکانی متمرکزند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را بیشتر برای آن مناطق در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که مشتریان منطقه‌ای بخصوص، بیشتر به خرید کدام محصولات تمایل نشان می‌دهند و رویدادهای محلی خود را با توجه به این تمایلات ترتیب دهید (و البته باتوجه به دیگر شاخصه‌های رفتاری هزینه کردن مشتریان)
  • اگر یک یا چند انبار کالا دارید، پیشنهاد می‌شود برای ارسال کالای مشتریانی که در محدودهٔ مکانی آن‌ها حضور دارند، سرویس‌های ویژهٔ ارسال کالا در نظر بگیرید (ارسال رایگان، با تخفیف یا سریع). به این صورت شما و تیم فعال در حوزهٔ کسب‌وکارتان قادر خواهید بود فروشی به‌صرفه از لحاظ اقتصادی داشته باشید.

ایدهٔ دوازدهم: در نظر داشتن برنامه‌ای برای بازاریابی به‌وسیلهٔ تولید محتوا

هر کسب‌وکار اینترنتی فارغ از اینکه چه فعالیتی داشته باشد برای برقراری ارتباط با مشتریان و به دست آوردن رتبهٔ بهتر در موتورهای جست‌وجو باید به‌طور منظم اقدام به قرار دادن محتوا در وبلاگ خود کند. اگر برای کسب‌وکار خود وبلاگ به راه انداخته‌اید، پیشنهاد می‌شود آن را در وبسایت اصلی مرتبط با کسب‌وکار خود به‌خوبی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار بدهید. البته به خاطر داشته باشید که بازاریابی به‌وسیلهٔ تولید محتوا محدود به فعالیت در وبلاگ نمی‌شود. در ادامه راهکارهای دیگری برای این منظور عنوان خواهد شد:

  • راه‌اندازی پادکست برای معرفی تخصص خود در حوزهٔ کاری یا برقراری ارتباطی مؤثرتر با مخاطبان؛
  • پست گذاشتن در وبسایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر به‌عنوان مهمان به‌منظور شناخته شدن بهتر برند و تولید بک‌لینک (backlink به زمانی اشاره دارد که یک صفحهٔ اینترنتی به صفحه‌ای دیگر لینک می‌دهد و ازجمله ویژگی‌های مهم برای بهبود سئوست)؛
  • در نظر گرفتن محتوا و راهنماهایی برای چگونگی استفادهٔ بهینه از محصولات خریداری شده.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *