معرفی کتاب:

کتاب «فن وکالت به ‌عنوان حرفه‌ای مستقل در طیف مشاغل حقوقی» به شرح روش‌ها و فنونی می‌پردازد که یک وکیل مدافع باید برای پیروزی در دعوا به کار بندد. مباحث این کتاب ثمره بیش از سه دهه تلاش فشرده مؤلف در امر دفاع از دعاوی در محاکم داخلی و بین‌المللی است.
وکیل باید در تمایز با یک استاد حقوق یا قاضی از دانستنی‌های ویژه و مهارت‌های خاص برخوردار باشد، از همین روی طی دوره کارآموزی وکالت برای وکیل شدن در بسیاری از کشورهای جهان الزامی است.
این کتاب این دانستنی‌ها و مهارت‌ها را بطور جامع طرح نموده است و از جمله به این پرسش‌های اساسی پاسخ می‌گوید:
– آیا وکیل باید هر پرونده‌ای را، به صرف اینکه موکل حاضر است حق‌الوکاله او را بپردازد، قبول کند؟
– هنگامی که وکیل بر این باور است که موکل به هیچ‌وجه حق ندارد، تکلیف چیست؟
– روش‌های پرداخت حق‌الوکاله چیست و کدام معقول‌تر و منصفانه‌تر است؟
– ساز و برگ تحمل بار اثبات یا نفی ادعا، که بخش اعظم کار وکیل مدافع را تشکیل می‌دهد، چیست؟
– آیا معیار کفایت دلیل در امور مدنی و جزایی یکسان است؟ اگر نه؛ تفاوت در چیست؟ آیا این معیارها در نظام‌های حقوقی مختلف متفاوت است یا یک قاعده عقلی جهانشمول است؟
– تا کجا می‌توان بر دفاع معروف «نافی را نفی کافی است.» تکیه کرد و از اقامه دلیل معاف ماند؟ چه امری محتاج دلیل است و چه اموری نیازمند اثبات نیست؟
– چگونه باید ادعا یا دفاع را مدلّل کرد؟
– تفاوت استدلال، مدرک و دلیل چیست؟ ارکان یک استدلال صحیح کدام است؟ استدلال‌های عقیم و نامربوط را چگونه می‌توان از غیر آن باز شناخت؟ چگونه درجه اثباتی دلایل در رابطه با یکدیگر ارزیابی می‌شود؟
– نقش قیاس اصولی به‌عنوان ابزاری در دست وکیل چیست؟
– یک وکیل باید چه استراتژی‌‌هایی را در دفاع از پرونده در پیش گیرد تا با اوضاع و احوال آن متناسب باشد؟ کاربرد آیین دادرسی و قوانین ماهوی در این میان چیست؟
-چگونه باید لایحه نوشت؟ نکات لازم‌الرعایه در نگارش لایحه چیست؟ الزام تقسیم لایحه به پاراگراف از چه روست و قواعد حاکم بر پاراگراف‌بندی کدام است؟ موارد کاربرد زیرنویس چیست؟ دلایل قوی و ضعیف را به چه ترتیب باید در لایحه طرح کرد؟ تا چه حد وکیل باید خود را مکلف به رعایت قواعد منطقی بداند؟
– فلسفه جلسه رسیدگی و سود آن از دید وکیل چیست؟ وکیل چگونه باید خود را برای شرکت در جلسه دادرسی آماده کند؟ طرز لباس پوشیدن موکل چگونه باید باشد؟ وکیل چه احساسی را باید برای تنظیم رفتار و لحن صدا در خود ایجاد کند؟ تا چه حد رعایت نزاکت نسبت به طرف مقابل ضرورت دارد؟ چرا باید لزوماً از وسایل سمعی و بصری استفاده نمود؟ چگونه باید دفاع را آغاز کرد و سپس به مدافعات طرف مقابل پاسخ گفت؟ چگونه باید شاهد خود را برای ادای شهادت در دادگاه آماده ساخت؟ چه ملاحظاتی را باید هنگام سوال از شاهد طرف مقابل در نظر داشت؟ و سرانجام سخن پایانی چه باید باشد؟
در پایان کتاب صد پرسش مبتنی بر قواعد عقلی و اصول بنیادین حقوقی یافت می‌شود که جواب آنها علی‌القاعده باید در تمامی نظام‌های حقوقی در جهان یکی باشد. در پی این سوالات، جدول پاسخ‌های صحیح آمده است.
شایان ذکر است که مؤلف در بازبینی برگردان کتاب به زبان فارسی، نکات و مطالب جدیدی، خاصه از دید خوانندگان ایرانی، به آن افزوده‌اند که بر غنای آن، در مقایسه با متن اولیه انگلیسی، فزونی بخشیده است.

 

منبع : http://shahredanesh.com/

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *