پیشگفتار مولفین (دکتر جواد فقیهی‌پور – نوش‌آفرین چترچی)

توماس و ولتهوس براي اولين بار بحث توانمندسازي روانشناختي كاركنان را مطرح كردند. آنان توانمندسازي روانشناختي را حاصل انگيزشى درونى مى‌دانند. آنان با تأكيد بر چند وجهى بودن توانمندسازى روانشناختى، ابعاد چهارگانه احساس معنى‌دار بودن، احساس شايستگى، احساس داشتن حق انتخاب و احساس موثر بودن را براى آن در نظر گرفته‌اند و اسپریتزر با انجام پژوهشى، نسبت به اندازه‌گيرى و اعتباريابى چهار بُعد مذكور اقدام نمود. سپس بُعد اعتماد را وتن و کمرون به استناد به پژوهش ميشرا به چهار بُعد ديگر اضافه كردند.

بنابراين مى‌توان بر اساس پژوهش‌هاى گذشته، توانمندسازى روانشناختى منابع انسانى را در پنج بُعد احساس شايستگى، احساس موثر بودن، احساس معنى‌دار بودن، احساس خودمختارى و احساس اعتماد مفهوم پردازى نمود. در واقع توانمندسازي روانشناختي به عنوان يك رويكرد نوين انگيزش دروني به معني آزاد كردن نيروها و قدرت دروني افراد و همچنين فراهم كردن بسترها و به وجود آوردن فرصت‌ها براي شكوفايي استعدادها، توانايي‌ها و شايستگي‌هاي كاركنان است.

در این کتاب، مولفین با بررسی مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته با محوریت توانمندسازی روانشناختی مدلی جامع با رویکردی ترکیبی تدوین نمودند. در این مدل پیشایندها، پیامدها و تعاملات مفهوم توانمندسازی روانشناختی مورد مداقه قرار گرفت. پیشایندهای توانمندسازی روانشناختی مشتمل بر پیشایندهای سطح فردی، سطح مدیران و سطح سازمانی در نظر گرفته شد و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی نیز متشکل از پیامدهای روانشناختی، نگرشی، رفتاری، فرانقشی و عملکردی مدنظر قرار گرفت و در نهایت نیز تعاملات توانمندسازی روانشناختی نیز در دو سطح فردی و سطح سازمانی مورد تاکید قرار گرفت.

شایان ذکر است که ساختاربندی کتاب حاضر مطابق با مدل موصوف طرحریزی گردید. به گونه‌ای که مبانی توانمندسازی روانشناختی در بخش اول، پیشایندهای توانمندسازی روانشناختی در بخش دوم، پیامدهای توانمندسازی روانشناختی در بخش سوم و در نهایت تعاملات توانمندسازی روانشناختی نیز در بخش چهارم ساختاربندی گردیدند. در پایان از تمامی صاحبنظران، اساتید و دانشجویان عزیز خواستاریم که در راستای هر چه بهتر شدن این مجموعه، نظرات خود را به ایمیل ja.faghihi@ut.ac.ir ارسال نمایند.

منبع : http://faghihipour.ir/

 

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *