پارهای از حقهایی که به موجودات بشری نسبت داده میشود، منطقا، تنها به انسانهایی تعلق میگیرد که از استعداد و توانایی لازم برخوردار باشند. این نکته، همان دلیلی است که چرا برخی نظریهپردازان حقوق بشر، ترجیح میدهند بهجای حقوق بشر از حقوق اشخاص سخن به میان آورند.
در غالب موارد این محدودیتهای ضمنی وارد شده بر گسترهی «بشر» در حقوق بشر، بحثبرانگیز نیست، اما در مواردی همچون مباحثات راجع به سقط جنین و حق حیات، محدودیتها میتواند بهطور جدی، مناقشهبرانگیز باشد.
باور دوم آن است که برخی از حقوقهایی که به انسانها نسبت داده میشود نیز میتوانند به موجودات دیگر هم نسبت داده شود. به بیان دیگر، بعضی از حقها، منطقا نمیتوانند به غیر نوع انسان تسری داده شوند.
به عنوان مثال حق بر عدم برخورد بیرحمانه میتواند به تمام موجودات دارای احساس تعمیم داده شود. بنابراین لازم نیست که تمام حقهایی که جزء حقوق بشر هستند، مرتبط با انسانها باشند.


دیدگاهتان را بنویسید