هیچ دو سازمانی شبیه به یکدیگر نیستند، پس هیچ دو بررسی‌ای نیز نباید مشابه باشند. می‌توانید کار خود را با پرسش‌های عمومی شروع کنید، اما باید پرسش‌نامه را به صورت تطبیقی در آورید تا متناسب با افراد، فرهنگ و انتظارات‌تان باشد.

بررسی‌های مربوط به نگرش عمومی کارمندان در چهار حوزه‌ی کلیدی سازمان‌دهی می‌شوند:

ارتباطات: مدیران سازمان‌تان چقدر با افراد ارتباط خوبی برقرار می‌کنند؟ آیا سیستم‌های کافی برای فراهم کردن اطلاعات وجود دارند؟
پیشرفت و حمایت: سازمان شما چگونه به فراهم ساختن فرصت‌های آموزش، ترقی و پیشرفت متعهد است؟
فرهنگ: کارمندان‌تان محیط کارشان را چگونه توصیف و ادراک می‌کنند؟
پاداش: آیا به نظر افرادتان حقوق، مزایا و سایر پاداش‌هایشان کافی است؟

برای هر بخش، پرسش‌های ویژه‌ای بر اساس نوع اطلاعاتی که می‌خواهید به دست آورید طرح کنید.

موقع ایجاد بررسی تطبیقی، پرسش‌هایتان را با نیم نگاهی به هدف طراحی کنید. ببینید چطور اطلاعاتِ جمع‌آوری شده در بررسی‌تان را تحلیل و از آن استفاده خواهید کرد. پرسیدن، موجب ایجاد انتظاراتی برای تغییر می‌شود. برای مثال اگر به ایجاد روحیه علاقه‌مندید، قبل از پرسش، فکر کنید با این اطلاعات چه کاری می‌خواهید بکنید. در مورد زمان و منابع موجود برای تحلیل داده‌ها هم فکر کنید. پرسیدن بسیاری از سوالات با پایان باز خوب است به شرط آنکه آمادگی دسته‌بندی پاسخ‌های دریافت شده را داشته باشید. سؤالاتی که پاسخ محدود دارند ممکن است جزئیات زیادی در اختیارتان نگذارند، اما تحلیل‌شان بسیار ساده‌تر است. با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی «وارونه»، آمادگی بیشتری برای رسیدگی به مسائل «چرایی» و «چگونگی» مربوط به بررسی خواهید داشت.

وقتی دلیل انجام بررسی را می‌دانید، ارتباط مؤثرتری با کارمندان برقرار خواهید کرد. می‌توانید به آنها بفهمانید که چرا پاسخ‌هایشان مهم است و می‌توانید برای شیوه‌ی به‌اشتراک‌گذاری نتایج بررسی برنامه‌ریزی کنید. افرادی که این فرایند را درک می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که در آن مشارکت کنند. در نتیجه افراد بیشتری بررسی را تکمیل می‌کنند و نتایج شما دقیق‌تر و معنی‌دارتر خواهد بود.

نرخ مشارکت برای روایی و اعتبار نتایج، حیاتی است؛ پس بررسی‌ای را طراحی کنید که افراد برای تکمیلش وقت بگذارند. تعداد صفحات را بشمارید و تعداد و نوع پرسش‌ها را یادداشت کنید. اگر تعداد پرسش‌ها بسیار زیاد است، یا قالب همه‌ی آنها یکی است (برای مثال پر کردن جای خالی)، احتمال کمتری وجود دارد که کارمندان به آنها پاسخ دهند. اصولا بررسی‌هایی که تکمیل آنها به بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه وقت نیاز دارند بسیار طولانی محسوب می‌شوند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *