پيشگفتار

مديريت منابع انساني به يكي از مهمترين شاخه‌هاي مديريت تبديل شده و واحد منابع انساني در سازمانها بيش از گذشته اهميت يافته است. اين واحد وظيفه دارد تا با در نظر گرفتن چشم‌انداز بلندمدت سازمان با صرف كمترين هزينه، بيشترين بهره‌وري را از كارمندان در راستاي رسيدن به اهداف از پيش تعيين‌شده به دست آورد.
در گذشته شايد اهميت داشتن چنين واحدي بويژه در سازمانهاي متوسط و كوچك احساس نشده بود، اما امروزه با پيچيده‌تر شدن شرايط بازار و رقابت بر سر جذب بهترين استعدادها، مديريت منابع انساني براي هر سازماني مهم جلوه مي‌كند. حتي سازمانهاي كوچك كه تعداد كارمندان كمي نيز دارند، ترجيح مي‌دهند همان تعداد كم را از ميان بهترينهاي صنعت خود جذب كنند تا سازمان آنها بالاترين بهره‌وري ممكن را داشته باشد. بنابراين، اهميت مديريت منابع انساني امروزه ارتباطي با اندازه‌ي سازمان ندارد و حتي زماني كه تعداد كارمندان به اندازه‌ي يك انگشت دست هم نيست، لازم است مديريت بر آنها به شكلي اصولي و هدفمند صورت گيرد.
در گذشته در سازمانهاي ايراني واحدي به نام واحد اداري وجود داشت كه البته هنوز هم در برخي از سازمانها چنين واحدي به چشم مي‌خورد. اين واحد كه معمولاً با واحد مالي ادغام مي‌شد و هنوز هم مي‌شود، در بهترين حالت وظيفه‌ي كنترل ورود و خروج، مرخصي‌ها و پرداخت حقوق و مطالبات را بر عهده داشت. امروزه اما وظيفه‌ي واحد منابع انساني بسيار مهمتر و اساسي‌تر شده است و از مدير اين واحد انتظار مي‌رود علاوه بر وظايفي كه به‌صورت سنتي انجام مي‌داده، اموري همچون جذب و استخدام، آموزش و توانمندسازي، نگهداشت و انگيزه‌بخشي و حتي قطع همكاري را به شكلي كاملاً اصولي و علمي به انجام برساند، و به‌طور خلاصه به سمت شايسته‌گزيني، شايسته‌پروري، شايسته‌سالاري و شايسته‌گماري در سازمان گام بردارد. بديهي است كه در مسير نيل به اين اهداف، مدير منابع انساني بايد بتواند يك هماهنگ‌كننده و برقراركننده‌ي ارتباط عالي باشد؛ زيرا لازمه‌ي تحول در زمينه‌ي منابع انساني، ارتباط مدير اين واحد با مديران و كارمندان ساير واحدهاي سازمان است.
همان‌طور كه عنوان شد، امروزه اهميت مديريت منابع انساني بر هيچ‌كس پوشيده نيست، زيرا منابع انساني شايسته جزو مهمترين داراييهاي يك سازمان محسوب مي‌شوند؛ داراييهايي كه برخلاف ساير داراييهاي سازمان نمي‌توان آنها را به‌سرعت كپي‌برداري كرد. در اين ميان شركتهاي پخش و سازمانهاي فروش بيش از ساير سازمانها به مديريت منابع انساني نيازمند هستند. تعداد بسيار زياد آگهيهايي كه هر روز براي جذب بازارياب، ويزيتور، و فروشنده در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار شاهد آنها هستيم، گواه اين مدعا است. شركتهاي پخش و سازمانهايي كه به نوعي با فروش سروكار دارند، در نگهداشت نيروهاي خود بشدت با مشكل مواجه هستند و گردش بالاي نيروها تأثير منفي زيادي روي بهره‌وري آنها دارد و حتي در مواردي شركتها را نسبت به آموزش نيروها بي‌انگيزه و بي‌اعتماد مي‌كند، زيرا مدير ارشد به اين نتيجه مي‌رسد كه چرا من هزينه‌ي آموزش بدهم، در‌صورتي‌كه مي‌دانم نيرو پس از مدتي به شركت ديگري خواهد رفت. در اين بين، انگشت اتهام علاوه بر مديريت ارشد سازمان به سمت واحد منابع انساني اشاره مي‌رود كه نتوانسته آنطور كه بايد و شايد در جذب و حفظ نيروي انساني شايسته و موردنياز سازمان گام بردارد و خيال مديريت ارشد را از بابت يكي از مهمترين دغدغه‌هايش آسوده كند.
همين امر موجب شد كه در ماهنامه‌ي “بازارياب بازارساز” كه نيروهاي عملياتي فروش مخاطبان اصلي و هدف آن را تشكيل مي‌دهند، ميزگردهايي با موضوع ” نقش و اهميت مديريت منابع انساني در سازمان فروش” برگزار كنيم. در مجموع 9 ميزگرد (از شماره‌ي 20 تا 28 مجله) برگزار شد كه در آنها ميزبان جمعي از اساتيد محترم دانشگاه و مديران محترم منابع انساني در شركتهاي پخش بوديم. در حقيقت قصد داشتيم همزمان به بررسي ابعاد مختلف مديريت منابع انساني هم از ديدگاه علمي و هم از ديدگاه عملي و كاربردي آن بپردازيم. در اين ميزگردها مطالب و نكات بسيار ارزشمندي پيرامون حل مشكلات مربوط به اين حوزه در سازمانهاي فروش مطرح شد.
در اولين ميزگرد از اين سلسله ميزگردها، ميزبان جمعي از اهالي محترم بازار و دانشگاه با تخصص و رويكرد منابع انساني بوديم. در اين ميزگرد، آموزش نيروهاي انساني شايسته به‌عنوان يكي از مسئوليتهاي اجتماعي شركتها مطرح، و عنوان شد كه شركتها بايد در اين زمينه تفكر بلندمدت داشته باشند و بدانند حتي اگر روزي نيروهاي آموزش‌ديده آنها را ترك كنند، آموزشي كه به آنها داده‌اند، در نهايت به نفع توسعه‌ي جامعه خواهد شد.

منبع : http://www.dargi.ir/

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *