طرح گفت‌وگو کمک‌تان می‌کند تا مسئله را به شیوه‌ای سیستماتیک و منظم بررسی کنید. شخص تسهیل‌کننده، طرح گفت‌وگو را روی دیوار نصب کرده و یا روی صفحه‌ای به نمایش در می‌آورد و این طرح در جریان گفت‌وگو مدام به‌روزرسانی می‌شود تا همه‌ی آنچه بحث شده را نشان دهد. این یعنی بدون در نظر گرفتن فردی که آنها را مطرح کرده و یا میزان تکرار هر یک، همه‌ی ایده‌ها روی کاغذ ارزش و اهمیت یکسانی دارند. به این دلیل ایجاد درک مشترک آسان می‌شود. چرا که مسائل و ایده‌ها سریعا ثبت می‌شوند و همه می‌توانند آنها را مشاهده کنند.

بنابراین این سیستم به جای تکیه بر حافظه، تصدیق می‌کند که حل مسئله شامل گفت‌وگویی پویا و در حال تحول است و این کار به شما کمک می‌کند تا بدون دور شدن از مسئله‌ی اصلی، ایده‌ها را دریابید.

اینها تعدادی از مزایای طرح‌ریزی گفت‌وگو هستند:

طرح‌ریزی گفت‌وگو به افراد اطمینان می‌دهد که نکات مورد نظرشان درک شده و مورد قبول واقع شده‌اند، و این یعنی آنها می‌توانند از تلاش برای اثبات این نکات دست‌بردارند و در نتیجه جلسه می‌تواند ادامه یابد.
با این کار، همکاری بیشتری به وجود خواهد آمد چرا که همه می‌توانند به سرعت ببینند که چگونه ایده‌های‌شان به کل مسئله و به یکدیگر مربوط هستند.
ایده‌ها نظم و ساختار می‌یابند و افراد می‌توانند شکاف‌ها و حذفیات را راحت‌تر پیدا کنند، آنها می‌توانند مشکلات را با روش بهتری تحلیل کنند و مجموعه‌ی جامع‌تری از راه‌حل‌های احتمالی را پیدا کنند.
توجه شرکت‌کنندگان به طرح جلب می‌شود، نه به یکدیگر. این کار امکان انجام بحثی صادقانه‌تر و با استرسی کمتر را فراهم می‌سازد.
گفت‌وگو پیگیری می‌شود، بنابراین افرادی که غیبت دارند را می‌توان به سرعت در جریان امور قرار داد. و حتی سال‌ها بعد هم دیگران می‌توانند منطق شما را دنبال کنند و دریایند که چرا فلان کار را انجام دادید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *