پروژه‌های هر شرکت (چه پروژه‌های کوچک و چه بزرگ) نیازمند منابع انسانی و غیرانسانی است. ولی چگونه باید میزان منابع اختصاص یافته برای انجام هریک از وظایف مربوط به یک پرو‌ژه را تعیین کنیم؟ تخصیص منابع، کار بسیار دشوار و حساسی است که می‌تواند منجر به موفقیت یا شکست پروژه شود، بنابراین باید آن را به‌دقت و با رعایت اصول و نکات مهمی انجام بدهیم.

در برنامه‌ریزی پروژه، تخصیص منابع کار دشواری است، حتی دشوارتر از مواجه شدن با تاریخ‌های سررسید اتمام کار، که از آن واهمه داریم. اگر منابع محدود ما به‌درستی توزیع نشود، این احتمال وجود دارد که انجام تک‌تک وظایفِ تحت پروژه‌ی اصلی به تعویق بیفتد یا حتی به‌طور کامل مختل شود. در مرحله‌ی اولیه‌ی مدیریت پروژه که راه را برای دستیابی به اهداف پروژه هموار می‌کند، تخصیص منابع باید در اولویت قرار گیرد و به‌درستی انجام شود.

ولی ابتدا اجازه بدهید به این مسئله بپردازیم که معنای دقیق تخصیص منابع چیست. تخصیص منابع، هنر و علمِ اختصاص دادن منابع موجود برای استفاده‌های گوناگون است. در مدیریت پروژه، تخصیص منابع به معنیِ توزیع کردن منابع موجود در شرکت (تجهیزات، نیروی کار، بودجه، امکانات و غیره)، به‌منظور انجام وظایفِ مرتبط با پروژه است. ولی در زمان تخصیص این منابع در شرکت، چقدر باید دقیق باشید؟ پاسخ این است که باید بسیار دقیق باشید! اما نگران نشوید، زیرا راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا همه‌ی کارها را به‌درستی انجام دهید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *