مدل فرهنگی دیل
مرد خشن: این فرهنگ شامل آدمهای تکرویی است که از ریسک و دریافت آنی بازخورد نسبت به تصمیماتشان، لذت میبرند. این یک فرهنگِ «همه یا هیچ» است که در آن، کارمندان موفق آنهایی هستند که از هیجان لذت میبرند و برای ستاره شدن سخت کار میکنند. صنعت سرگرمی، تیمهای ورزشی و تبلیغات نمونههای عالیِ این نوع فرهنگ هستند.
کار تیمی، ارزش زیادی در این فرهنگ ندارد، بنابراین این فرهنگ برای کسانی که رشد و شکوفایی آهسته و کندی دارند، مناسب نیست. در این فرهنگ، میزان جابهجایی در شمار کارمندان بیشتر است و این امر جلوی ایجاد یک فرهنگ منسجم را میگیرد. بنابراین، همچنان خودمحوری در این فرهنگ رواج دارد.
سختکوشی: این فرهنگ مختصِ دنیای فروش است. کارمندان خودشان ریسک کمتری را میپذیرند، با وجود این، بازخوردها دربارهی کیفیت عملکرد، تقریبا بلاواسطه و فوری است. کارمندان در این فرهنگ، باید سطح بالایی از انرژی را حفظ کنند و خوشبین بمانند. قهرمانان در چنین فرهنگهایی، فروشندگانی با حجم بالای معاملات هستند.
جالب این که در این فرهنگ، اعتقاد بر این است که یک فرد به تنهایی برای شرکت موفقیت به ارمغان نمیآورد، بلکه موفقیت حاصل تلاش تیمی است و همه برای موفقیت شرکت، سخت تلاش میکنند. در این فرهنگ، مسابقات میان کارمندان رایج است، زیرا برای فتح قلههای جدید موفقیت، به همه انگیزه میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید