مشاور مالی با درنظر گرفتن تحمل ریسک و ظرفیت ریسک، برای تخصیص دارایی‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. تخصیص دارایی‌ها، سرفصلی برای مشخص کردن درصد مشارکت دارایی‌های مختلف است و نشان می‌دهد که چه مقدار از دارایی به کدام بخش اختصاص پیدا می‌کند و نمای کلی از پورتفوی مالی شما را در برمی‌گیرد. سبد سهام یا پرتفوی ( Portefeuille) ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌ها است که سرمایه‌گذار، آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ به‌این‌ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند.

هر فردی که ریسک‌گریزتر باشد، سهم بیشتری در دارایی‌های ثابت دارد و هر فردی که ریسک‌پذیر باشد، سهم بیشتری در سهام و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت. همه‌ی این موارد با توجه به سن‌وسال شما و زمانی که تا هنگام بازنشستگی دراختیار دارید، تغییر می‌کند.

هر شرکت و مؤسسه‌ی مشاوره‌ی مالی، هنگام خریدوفروش دارایی‌های مالی، هماهنگ با سیاست‌های سرمایه‌گذاری شرکت عمل می‌کند. فرایند انتخاب نوع سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های مختلف، متفاوت است. برخی از مشاوران مالی با یک شرکت سرمایه‌گذاری کار می‌کنند و سرمایه‌های خود را به یک تأمین‌کننده محدود می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر از آنها ممکن است از منابع مختلف مثلا سرمایه‌گذاری‌ها و سهام‌های شخصی، اوراق قرضه و سایر انواع دارایی‌های مالی استفاده کنند.

شما به‌عنوان یک مشتری باید بدانید که برنامه‌ریز و مشاورتان چه توصیه‌ای دارد و چرا. تمام مواردی که باید بپردازید با دقت زیرنظر بگیرید. حتما از مشاور بپرسید که چرا چنین سرمایه‌گذاری را توصیه می‌کند و اینکه آیا خود مشاور بابت این کار، کمیسیونی دریافت می‌کند یا خیر.

توصیه‌های مالی شرکت‌ها و مشاورهای مختلف با توجه به ریسک‌پذیری و شرایط هر فرد ارائه می‌شود. مثلا مردی ۵۰ ساله را درنظر بگیرید که ارزش خالص کافی برای دوران بازنشستگی جمع‌آوری کرده است و تمایل دارد که سایست‌های حفظ سرمایه را در پیش بگیرد. مشاوران مالی به این فرد توصیه می‌کنند که ۴۵ درصد در سهام و ۵۵ درصد در دارایی‌های ثابت، سرمایه‌گذاری کند. در مقابل، یک زن ۴۰ ساله را درنظر بگیرید که ارزش خالص محدودتری دارد و تمایل دارد که برای بهبود شرایط مالی خود، ریسک سرمایه‌گذاری‌های مختلف را بپذیرد. برای چنین فردی با این شرایط، مشاوران مالی ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در سهام، ۲۵ درصد دارایی ثابت و ۵ درصد سرمایه‌گذاری جایگزین را توصیه می‌کنند.

به‌این‌ترتیب، سیاست‌های سرمایه‌گذاری شرکت مشاوره مالی با توجه به نیازهای فعلی و آتی شما و با توجه به اهداف و افق مالی‌ای که درنظر دارید، توصیه‌های خود را ارائه می‌کند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *