ماشین‌آلات نساجی

اختراع ماشین‌آلات نساجی که با نیروی بخار کار می‌کردند، سبب شد هزینه‌های تولید پوشاک تا حد زیادی کاهش یابد. با روی کار آمدن این ماشین‌آلات، صنعت تولید پوشاک به شیوه‌ی سنتی منسوخ شد و جای خود را به صنعت جدید تولید پوشاک داد. این تغییر عظیم سبب ایجاد مشاغل جدیدی برای کارگران شد. (البته در این مورد خاص، تخریب خلاق به جنبش لودیت‌ها انجامید. پیروان این جنبش نسبت به این تغییرات اعتراض داشتند و می‌گفتند امرار معاش آنها با مشکل روبه‌رو شده است). کارخانه‌های بزرگ که بعدها در شهرهای شمال انگلستان بنا شدند، در حال حاضر به دلیل واردات ارزان‌تر این کالاها از آسیا بسته شده‌اند. با تعطیل شدن این کارخانه‌ها، اقتصاد محلی بیشتر به بخش خدمات گرایش یافته و تولید بسیار کمتر شده است.

 

موسیقی

صنعت موسیقی از دیرباز با تغییرات فناوری دچار تغییرات فراوان شده است. در طول این تغییرات بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه‌ی موسیقی جای خود را به شرکت‌های دیگر دادند.

  • در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، نوار کاست جای صفحه‌ی گرامافون را گرفت و به شرکت‌های تولیدکننده‌ی آن خسارت وارد کرد. در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، دیسک‌ها و سی‌دی روی کار آمدند و کاست را از دور خارج کردند. در زمان کوتاهی، دیسک فشرده برای شرکت‌هایی مانند فیلیپس و سونی بسیار سودآور بود.
  • با این حال از ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰، فرایند دانلود سبب کاهش سود تولیدکننده‌ها و فروشندگان دیسک‌ها شد. شرکت‌هایی مانند ناپستر و اپل تغییرات بسیاری در عرضه‌ی موسیقی به‌وجود آوردند. به این ترتیب جهان موسیقی و شرکت‌های سنتی پخش موسیقی به کلی دگرگون شدند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *