یک فرآیند استراتژیک دیگر ممکن است شامل چه عواملی باشد ؟ (ممکن است در بعضی از زمینه ها این ویژگی ها موجود نباشند ولی همان شرط اثرگذاری بر روی متغییرهای کلیدی عملکرد کفایت میکند )

باز تخصیص جدی منابع

تصور کنید تصمیم گرفته اید وارد بازار آسیای میانه شوید ، بهترین مدیر تولیدتان را به آسیای میانه میفرستید و تولید داخلی شما افت میکند ، با اعتراض هیئت مدیره مواجه می‌شوید اما آنقدر جرات دارید تا منابع انسانی ، منابع مالی و تجهیزات خود را به این شکل باز تخصیص نمایید.

 

حمایت و رضایت ذینفعان

یک تصمیم استراتژیک نیازمند پشتیبانی ، حمایت و رضایت ذینفعان ذی نفوذ  است. ذینفعان شامل کارمندان ، مالکان ، مشتریان و … هستند

اما آیا این ذینفعان ذی نفوذ نیز هستند به شرایط شرکت شما بستگی دارد. هم قدرت تاثیر گذاری بر ما را  دارند و هم به کار ما علاقه مند هستند.

مدیریت استراتژیک تنها یک فرآیند فنی و تحلیلی نیست.

بلکه علاوه بر آن یک فرآیند سیاسی است.

شما نیاز دارید تا با گفتمان و مذاکره با ذینفعان ذی نفوذ رضایت آنها را بدست بیاورید.

 

بلند مدت بودن (به طور معمول)

معمولا با افقی بلند مدت روبرو هستیم ، البته نه لزوما. فراموش نکنید که ما قرار است بر روی متغییرهای کلیدی عملکرد (رشد و سود و بقا ) تاثیر بگذاریم. معمولا این تاثیر گذاری نیاز به صرف زمان نسبتا طولانی دارد. اما ممکن است مواردی هم پیش بیاید که در کوتاه مدت  به نتایج مطلوب برسید.

هدف از گنجاندن این موضوع در میان ویژگی‌های فرآیند مدیریت استراتژیک ، یادآوری این موضوع است که پیمودن راه این فرآیند علاوه بر دقت و بررسی همیشگی شرایط مختلف ، نیاز به صبر و حوصله بسیار دارد.

 

نیازمند تمرکز روی یک موضوع خاص

در تصمیمات استراتژیک معمولا یک داد و ستد وجود دارد . در برخی بازارها نباید وارد شد ، وارد برخی جغرافیا هم نباید بشوید.

جان مایه مدیریت استراتژیک تمرکز است.

مدیریت استراتژیک یعنی قربانی کردن فرصت های فرعی به پای فرصتهای اساسی و اصلی

در مدیریت استراتژیک باید یاد بگیرید که نه بگویید.

در فرآیند مدیریت استراتژیک ، نه گفتن بسیار مهمتر از بله گفتن است. و باید بسیار نه بگوییم تا به بله مطلوب برسیم. و به آن معنا ببخشیم.

 

مواجه شدن با فعالیتهای غیر روتین و محیطی متغییر

در مدیریت استراتژیک همواره باید به یاد داشته باشیم که با محیطی زنده و پویا روبرو هستیم در کنش و واکنش با رقبا هستیم.

و هیچ چیز ثابت نیست.

در مدیریت استراتژیک همواره این جمله را بخاطر داشته باشید :

تنها چیزی که ثابت است ، تغییر است.

 

محیط در حال تغییر است . رقبا کلیه حرکات شما را زیر نظر دارند و هر تصمیم موفق شما را کپی برداری می‌کنند و …

به همین دلیل است که برای تعریف مدیریت استراتژیک از واژه فرآیند استفاده می‌نماییم.

کلمات کليدي :

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *