سیستم برنامه‌ریزی ریس چیست؟

این سیستم برنامه‌ریزی در انگلیسی با کلمهٔ اختصاری RACE شناخته می‌شود و هر حرف آن، اشاره به یکی از مراحل برنامه‌ریزی با این سیستم دارد: Reach به معنای دسترسی؛ Act به معنای تعامل (در اینجا act از کلمهٔ interact گرفته شده است، به همین خاطر معنای تعامل می‌دهد)؛ Convert به معنای تبدیل؛ Engage به معنای درگیر شدن؛ البته یک مرحلهٔ اولیهٔ اضافی هم وجود دارد که مربوط به برنامه است و شامل ایجاد استراتژی دیجیتال کلی و مشخص کردن هدف و برنامه می‌شود. این چهار مرحله به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان مشتریان را درگیر کرد و از این حیث، برای برندها کارآمد هستند. در ادامه توضیحاتی دربارهٔ هریک از مراحل عنوان خواهد شد:

۱. دسترسی

این مرحله شامل معرفی بهتر و بیشتر برند، محصولات و خدمات در وبسایت‌های دیگر (نه وبسایت‌های متعلق به برند) و رسانه‌های غیراینترنتی به‌منظور افزایش ترافیک ورودی به وبسایت اصلی برند، وبسایت‌های فرعی و صفحات شبکه‌های اجتماعی برند می‌شود. هدف نهایی در این مرحله افزایش دسترسی به مخاطبان، به مرور زمان و افزایش تعاملات است. تبلیغات همسان، تبلیغات هدفمند در صفحاتی مشخص، تبلیغات بنری و انتشار رپورتاژآگهی در وبسایت‌ها ازجمله ابزارهایی هستند که دسترسی شما را به مخاطبان هدف‌تان بیشتر می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها هم محیط‌های بسیار قدرتمندی هستند که مخاطبان‌تان در آنها حضور دارند.

۲. تعامل

در این مرحله بازدیدکنندگان تشویق می‌شوند تعاملات خود را در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برند بیشتر کنند. در بیشتر کسب‌وکارها، هدف اصلی در این مرحله افزایش تعداد مشتری‌های راغب است و سعی می‌کنند بازدیدکنندگان وبسایت‌شان را متقاعد به برداشتن قدم بعدی کنند (پس از آنکه برای نخستین بار به وبسایت یا صفحهٔ شبکهٔ اجتماعی‌شان سر زدند). این قدم بعدی ممکن است کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ شرکت یا محصولاتش، جست‌وجو برای محصولی بخصوص یا خواندن یکی از پست‌های وبسایت شرکت باشد و بسته به نیاز کسب‌وکارها تعریف می‌شود و ازجمله مهمترین اهدافی است که باید از قبل مشخص شده باشد. اهدافی که در این مرحله دنبال می‌شوند به بخش‌هایی چون «محصولات مشاهده‌شده»، «محصولات افزوده‌شده به سبد خرید»، «عضویت» یا «ثبت‌نام در خبرنامهٔ الکترونیکی» مرتبط می‌شود. تعامل، به معنای تشویق افزایش مشارکت بازدیدکنندگان نیز هست. حال این مشارکت می‌تواند در قالب به‌اشتراک‌گذاری مطالب برند یا عنوان کردن نظرات مشتری‌ها دربارهٔ محصولات باشد (که نقش مهمی در افزایش درگیر کردن مشتری‌ها دارد).

۳. تبدیل

در این مرحله، افزایش تبدیل و فروش مدنظر است (فرقی نمی‌کند فروش اینترنتی باشد یا غیراینترنتی) و سعی بر آن است که مخاطبان را به برداشتن قدم مهم بعدی و خرید محصول یا دریافت خدمات متقاعد کنند.

۴. درگیر کردن مشتری‌ها

این مرحله مرتبط با درگیر کردن مشتری‌ها و ارتباطات بلند-مدت آن‌هاست و در آن سعی می‌شود با مشتری‌هایی که نخستین خرید خود را انجام می‌دهند، رابطه‌ای بلند-مدت برقرار کرد و به این وسیله زمینه‌ساز وفاداری آن‌ها به برند شد و امکان خرید دوباره‌شان را بیشتر کرد. برقراری ارتباط از طریق وب‌سایت برند، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و تعاملات مستقیم ازجمله راهکارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به این مهم دست یافت. به‌علاوه در این مرحله باید با استفاده از دیگر سیستم‌های موجود درصد مشتری‌های فعال (یا مشترکان ایمیل)، میزان رضایت مشتری و توصیه‌ها و نظرات او را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

کدام دسته از کسب‌وکارها می‌توانند بیشترین استفاده را از کمپین بازاریابی ببرند؟

استفاده از کمپین بازاریابی تنها محدود به بخش‌های بزرگ و توسعه‌یافتهٔ بازاریابی نمی‌شود. سازمان‌ها، در هر حجم و اندازه و در هر سطح کاری‌ای که باشند، می‌توانند از این برنامه‌ها به‌منظور راه‌اندازی کمپینی کارآمدتر استفاده کنند. امروزه استفاده از بازاریابی محتوا در میان کسب‌وکارهای مختلف بسیار گسترده شده است، به همین خاطر داشتن برنامه‌ای مشخص برای ارائهٔ محتوا می‌تواند باعث ارتباط بیشتر برنامه‌ریزی کمپین با دیگر بخش‌های کسب‌وکار شود.

برنامهٔ کمپین بازاریابی لزوما نباید طولانی یا پیچیده باشد. برنامه‌ای ساده که چگونگی پیشبرد فعالیت‌ها در آن به خوبی مشخص شده باشد، باعث می‌شود تا سازمان‌ها، فارغ از حجم و اندازه‌شان متمرکز بر اهداف و موفقیت کسب‌وکارشان باشند.

برنامهٔ کمپین بازاریابی چه ارتباطی با دیگر برنامه‌ها پیدا می‌کند؟

برنامهٔ بازاریابی کمپین تنها بخش کوچکی از برنامهٔ بازاریابی است. در این برنامه، مجموعه فعالیت‌هایی به منظور دست‌یابی به هدفی مشخص در نظر گرفته می‌شوند و استفاده از آن، این‌گونه نیست که برای مثال هر سال طی زمانی مشخص به کار گرفته شود؛ به عبارت دیگر، استفاده از آن به پروژه‌ها و موقعیت‌های مختلف بستگی دارد و هر موقع نیاز باشد به کار گرفته می‌شود.

برخلاف برنامه‌های کسب‌وکار، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی چند‌کاناله، برای برنامهٔ کمپین محدودهٔ زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که پیش از به پایان رسیدن آن، اهداف باید محقق شوند. این برنامه باید با برنامه‌های دیگری چون بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی چندکاناله در هماهنگی باشد تا از همسو بودن کامل فعالیت‌ها کسب اطمینان شود.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *