برای ادارهی موفق بسیاری از کسبوکارها، بازاریابی و فروش پیشنیازهای اصلی هستند تا کسبوکار بتواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. این دو فعالیت در برخی از نقاط به هم نزدیک میشوند، چرا که هدف اولیهی هر دو افزایش درآمد و بهبود تصویر برند است.
از یک سو فروش بر فروشِ محصولات و خدمات به مشتری تمرکز دارد و از سوی دیگر بازاریابی، بازار مناسبی را برای محصول ایجاد میکند تا حجم فروش موردنظر به دست آید. به بیان دیگر آخرین گام در بازاریابی فروش است و مستلزم یک تیم بازاریابی خوب میباشد. به این ترتیب این دو اصطلاح، ارتباطی دوسویه با یکدیگر دارند.
مثال
آقای جیمز میخواهد در حومهی شهری که در حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، یک فروشگاه باز کند که غذاهای هندی برای مشتریها آماده میکند، چرا که چنین فروشگاهی در این منطقه وجود ندارد. او ابتدا برای اجارهی مغازه، خرید مبلمان، کارکنان و سرآشپز خوب هزینه کرد اما پس از سه یا چهار ماه متوجه شد که دیگر پولی برایش باقی نمانده است، چرا که به اندازهای مشتری وجود نداشت که بتواند بازگشت سرمایهی خوبی داشته باشد.
پس از آن تصمیم گرفت تا از طریق رسانههای مختلف مانند رادیو، تلویزیون، پوستر و موارد دیگر برای رستورانش تبلیغ کند. نتیجهی این کارها مثبت بود و درآمدش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. دلیل این اتفاق این است که او از بازاریابی و فروش بهخوبی در کنار هم استفاده کرد.


دیدگاهتان را بنویسید