وقتی درگیر بازاریابی می‌شویم، ممکن است نکات کلیدی و بدیهی را فراموش کنیم. به‌همین دلیل است که با وجود هزینه‌ی بالا، بازاریابی اثرگذاری نخواهیم داشت. در این مقاله شما را با بازایابی انگیزشی آشنا می‌کنیم که بر نیازهای طبقه‌بندی‌شده‌ی انسان‌ها تمرکز دارد. بازاریابی انگیزشی اعتقاد دارد اگر هدف ما برانگیختن نیازهای اولیه‌ی بازار هدف یا وعده‌ی رفع آنها باشد، نتیجه‌ی بهتری خواهیم گرفت.

انگیزه، یک حالت درونی است که ما را در جهت تلاش برای ارضای نیازهایمان تشویق می‌کند. انگیزه، نیرومحرکه‌ای است که شما به سمت عمل سوق می‌دهد. به‌محض اینکه فرد حس کند نیازی دارد، این نیاز به او احساس تشویش خواهد داد. پس از این مرحله هدفِ فرد (مشتری) کاهش این تشویش یا از بین بردن آن خواهد شد. در نتیجه، تنها نیازهای برآورده نشده سبب ایجاد انگیزه می‌شوند.

براساس سلسله‌مراتب نیازهای مازلو (Maslow)، در رفع هر نیازی، مجموعه نقاط مثبتی وجود دارد که با رفع آن نیاز به‌دست می‌آید و مجموعه نقاط منفی وجود دارد که با رفع آن نیاز از آنها جلوگیری می‌شود. یعنی کالایی که برای رفع نیازی خریداری می‌شود، هدفی را رفع می‌کند و از عوارضی ناخواسته جلوگیری می‌کند. برای مثال افراد به احساس امنیت نیاز دارند. پس دستگاه تشخیص دود می‌خرند، با این کار، هم احساس امنیت‌شان رفع می‌شود، هم از خطر آتش‌سوزی در امان می‌مانند.

بر اساس تئوری مکگیور (McGuire)، دوازده انگیزه‌ی روانی برای انجام عملی خاص وجود دارد. یعنی ۱۲ دلیل وجود دارد که مصرف‌کنندگان به خرید ترغیب می‌شوند:

نیاز به هماهنگی؛
نیاز به دانستن روابط علت‌ومعلولی؛
نیاز به دسته‌بندی؛
نیاز به نشانه‌ها؛
نیاز به استقلال؛
نیاز به ابراز وجود؛
نیاز به دفاع از خود؛
نیاز به تقویت؛
نیاز به عضویت در گروه؛
نیاز به تقلید؛
نیاز به تازگی؛
نیاز به اثبات خود.

chetor.com=منبع

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *