معماری برند انواع مختلفی دارد. سه نوع از محبوبترین آنها، خانهی برندی (Branded House)، خانهی برندها (House of Brands) و معماری برند ترکیبی (Hybrid Architecture) هستند. بسته به نوع برند و کسبوکارتان، میتوانید یکی از این استراتژی ها را که برای برندتان مناسبتر است، انتخاب کنید.
۱. خانهی برندی
در این نوع شیوه، یک برند مادر وجود دارد که همواره با زیربرندهای خانواده در ارتباط نزدیک است. نام همهی زیربرندها در پیوند با برند مادر است. این ارتباط نزدیک و هماهنگی بهجز نام برند، در لوگو، بستهبندی و ارتباطات برند نیز دیده میشود.
یکی از نمونههای آن، برند ویرجین (Virgin) است. ویرجین متشکل از چند برند مختلف مانند خطوط هوایی ویرجین، کافه ویرجین، ویرجیندیجیتال و تعدادی برند دیگر است. همهی زیربرندهای این برند، نام ویرجین را بر خود دارند و عناصر دیگر آنها نیز با یکدیگر هماهنگ است.
آیا این استراتژی برای برند شما مناسب است؟
این نوع معماری برند شرایطی را برای برند اصلی فراهم میکند تا بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد. این استراتژی، قابلیتهای سازمان یا کسبوکار را گسترش میدهد و کمک میکند از سرمایه گذاری برند مؤثرتر استفاده شود.
۲. خانهی برندها
در این نوع شیوه، برند مادر، مالکیت چند زیربرند مختلف را دارد و وظیفهی آن مدیریت این زیربرندهاست. هر یک از این زیربرندها برندی منحصربهفرد هستند و ویژگیهایی متمایز از برند اصلی دارند. نام، لوگو و سبک ارتباطات این برندها کاملا مشخص است و با برند اصلی ارتباط نزدیک ندارند.
جنرالموتورز، مثالی مناسب برای این نوع معماری برند است. شاید باور آن مشکل باشد، اما برندهای شورلت، هامر، کرایسلر، کادیلاک، جیپ، مزدا، اوپل، بیوک و نظایر آن که برندهای متمایز از یکدیگر هستند، همگی زیربرند یک برند اصلی به نام جنرالموتورز هستند.
آیا این استراتژی برای برند شما مناسب است؟
این شیوه کمی انعطافپذیرتر از خانهی برندی است. در این نوع معماری، هر برند میتواند از طریق بازاریابی و استراتژیهای ارتباطی منحصربهفرد، به بخشی از نیازهای بازار پاسخ دهد.
۳. معماری برند ترکیبی
این نوع استراتژی از هر دو ویژگی معماری برند استفاده میکند. در این مدل ترکیبی، همهی انواع روابط بین برند مادر و زیربرندهای آن میتوانند در کنار هم وجود داشته باشند. برخی از زیربرندها میتوانند ارتباط نزدیک با برند اصلی داشته باشند و برخی دیگر میتوانند ویژگیهای متمایز خود را حفظ کنند. فولکسواگن مثالی کلاسیک برای این معماری است. این برند، علاوهبر اینکه برندی به نام فولکسواگن دارد، مادر برندهایی مانند بوگاتی، سیت، آئودی و اسکوداست که برندهای متمایز هستند.
آیا این استراتژی برای برند شما مناسب است؟
معماری برند ترکیبی، تلفیق خانهی برندی و خانهی برندهاست. این نوع معماری از نظر مالکیت، محصولات جانبی، استفاده از ارزش برند و محصولات یا برندهای مختلف و متناسب با بخشهای مختلف بازاریابی، انعطافپذیرتر است.
دیدگاهتان را بنویسید