برخی از رایج‌ترین انواع تخفیفات عبارتند از:

تخفیف درصدی: این نوع تخفیف از متداول‌ترین شیوه‌های ارائه‌ی تخفیف است که معمولا از ۵ تا ۱۰ درصد شروع می‌شود. البته تخفیفات بزرگ‌تر مانند ۲۰ یا ۲۵ درصدی در افزایش فروش مؤثرترند. تخفیفات بالای ۵۰ درصد نیز در نقدینه‌‌سازی اجناسی که سخت‌ به فروش می‌روند یا قدیمی هستند، کاربرد به‌سزایی دارند.
تخفیف قیمتی: فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی لباس، روی قیمت اولیه‌ی کفشی که ۲۸۵ هزار تومان بوده است، خط می‌زند و قیمت ۱۹۰ هزار تومان را پیشنهاد می‌کند. خیلی اوقات بازدیدکنندگان با مقایسه‌ی قیمت اولیه و قیمت پیشنهادی، حتی اگر نیازی به کالای تخفیف‌خورده نداشته باشند، در نتیجه‌ی یک حساب سرانگشتی تصمیم به خرید می‌گیرند. این ترفند موجب ارزشمندتر تلقی شدن کالای تخفیف‌خورده در نزد مشتری می‌شود. به عبارت دیگر، مشتری احساس خواهد کرد که ارزش کالای دریافتی از مبلغی که پرداخت می‌کند بیشتر است.

اگر در مورد نوع تخفیف یک کالای خاص شک دارید، مثلا بین تخفیف درصدی و مبلغ ثابت (همان تخفیف قیمتی) قادر به تصمیم‌گیری نیستید، می‌توانید از «قانون ۱۰۰» کمک بگیرید. به این معنی که اگر قیمت کالای مورد نظر کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بود، از تخفیف درصدی و اگر بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود، از تخفیف قیمتی استفاده کنید.
ارسال رایگان: بسیاری از بازدیدکنندگان به علت هزینه‌های حمل‌ونقل از ثبت سبد خرید خود منصرف می‌شوند، این در حالی است که با ارسال رایگان کالا می‌توانید درصد بیشتری از بازدیدکنندگان‌تان را تشویق به خرید کنید. ارائه‌ی این نوع تخفیف، به‌ویژه به مشتریانی که مبلغ خریدشان بالاتر از یک میزان حداقل تعریف‌شده باشد (مثلا بالاتر از حداقل ۵۰۰ هزار تومان)، موجب افزایش میانگین ارزش سفارش می‌شود. همچنین می‌توانید این نوع تخفیف را علاوه بر حداقل خرید فقط به چند شهر خاص یا گروه مشخصی از مشتریان محدود کنید تا متحمل زیان‌های مالی نشوید.
هدایای رایگان: ارائه‌ی هدایای رایگان به همراه خرید کالا موجب ارزشمندتر تلقی شدن آن کالای خاص در نزد مشتری می‌شود. اِعمال هوشمندانه‌ی این استراتژی می‌تواند در افزایش میانگین حجم سفارشات و فروش کالاهایی که سخت به فروش می‌روند، مؤثر واقع شود.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *