همان‌طور که می‌دانید، ۲ نوع بیمه در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد:

  • بیمهٔ اجباری که برای کارگرانی است که در واحد تولیدی/خدماتی دولتی یا خصوصی مشغول به کار هستند و طبق قانون کار، باید توسط کارفرما، بیمه شوند و مشمول قوانین سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.
  • بیمهٔ اختیاری، برای کارگرانی است که خوداشتغال و کارآفرین هستند و درواقع کارفرمای خودشان هستند. این دسته از افراد، بیمهٔ اختیاری خویش‌فرما و بیمهٔ اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد دارند که هر کدام، براساس خدماتی که سازمان متعهد می‌شود، حق بیمهٔ متفاوتی (براساس درصدهای مختلف) دارند که با مراجعه به شعب، براساس حداقل حقوق و دستمزدی که برای خود در ماه در نظر می‌گیرید، محاسبه و قابل‌پرداخت خواهد بود.

بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی نیز، در زمرهٔ بیمه‌های اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می‌گیرد. فرق این بیمه با بیمهٔ اجباری که میلیون‌ها ایرانی تحت پوشش آن قرار دارند، این است که بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمهٔ بیکاری ندارد، چرا که کارگر و کارفرما یکی هستند. اگر شما مشمول قانون تأمین اجتماعی باشید، الزاما، مشمول قانون کار نیستید.

اگر دانشجویی، صرفا به تحصیل اشتغال داشته و تحت تکفل قانونی پدر یا مادر باشد، بهره‌مندی وی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی، به تبع والدین، هم‌زمان با بیمه‌پردازی درقالب بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد (با رعایت سایر شرایط و مقررات) صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که طبق قانون، تحصیل، شغل محسوب نمی‌شود. لذا درصورتی که دانشجو، طبق ضوابط مربوطه، مشمول دریافت مستمری بازماندگان باشد، پذیرش درخواست و عقد قرارداد با وی، هم‌زمان با دریافت مستمری، در چهارچوب قانون بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بلامانع خواهد بود.

شرط سنی، دستمزد پرداخت حق بیمه و اجرای دقیق ضوابط و مقررات قانون تأمین اجتماعی برای بیمه‌پردازان بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی الزامی است.

توجه داشته باشید که صاحبان حرف و مشاغل آزاد (مثل دانشجویان)، افرادی هستند که برای انجام حرفه و شغل موردنظر، خودشان خویش‌فرما باشند. اشتغال به کار آنها، باید با مجوز اشتغال مراجع ذی‌صلاح یا سازمان تأمین اجتماعی باشد.

مبلغ حق بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی

مبلغ حق بیمهٔ دانشجویی، مثل بیمهٔ مشاغل آزاد، دارای نرخ‌های سه‌گانهٔ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی است. ۲ درصد آن را نیز دولت پرداخت می‌کند و به تناسب حق بیمه‌های پرداختی، دارای مزایایی ازجمله بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری و امثال آنهاست. بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی مثل سایر حق بیمه‌ها، در بازنشستگی لحاظ می‌شود و اگر شما در کارگاهی مشغول به کار شوید و به‌صورت غیرارادی از کار برکنار گردید، با دریافت نامهٔ عدم نیاز کارفرما و ارائهٔ قرارداد مکتوب به ادارات کار، مشمول دریافت حق بیمهٔ بیکاری (معادل حداقل حقوق پایهٔ ماهانه) از ۶ تا ۴۸ ماه خواهید بود.

اکنون شما می‌توانید با پرداخت مبلغ حداقلی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، به‌عنوان دانشجو، به جمع بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی بپیوندید و از مزایای آن درحین تحصیل استفاده کنید. این فرصتی فوق‌العاده است که درصورت نداشتن سابقهٔ بیمه، از همین فردا، نسبت به شروع آن اقدام کنید و بخشی از درآمد و هزینه‌های ماهانهٔ خود درطول تحصیل را صرف پرداخت حق بیمه کنید. شما ارزش این کار را در سال‌های پایانی منتهی به بازنشستگی خود درک خواهید کرد.

نرخ پرداخت حق بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد طبق قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ۵۴ به شرح زیر است:

  • بیمهٔ بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد که ۱۲ درصد سهم بیمه‌شده و ۲ درصد سهم دولت است.
  • بیمهٔ بازنشستگی و فوت، قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۶ درصد که ۱۴ سهم بیمه‌شده و ۲ درصد سهم دولت است.
  • بیمهٔ بازنشستگی و از کار افتادگی و فوت با نرخ ۲۰ درصد که ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده و ۲ درصد سهم دولت است.

منظور از سهم بیمه‌شده در بیمه دانشجویی، مبلغی است که دانشجو باید پرداخت کند؛ چون همان‌طور که اشاره شد، بیمه دانشجویی همان بیمهٔ خویش‌فرماست که مثل بیمهٔ اجباری، دارای بازنشستگی، از کار افتادگی و امثال آنهاست.

شما می‌توانید علاوه‌بر پرداخت حق بیمه با نرخ‌های تعیین‌شده، در زمان بیمه‌پردازی و دریافت مستمری، با پرداخت حق سرانهٔ درمانِ مصوب هر سال، طبق مقررات مربوطه، از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنید.

یکی از فواید بیمهٔ دانشجوی تأمین اجتماعی که مشمول قانون بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد است، این است که اگر دانشجو نباشید و قصد بیمه‌پردازی در قالب این نوع بیمه را داشته باشید، پذیرش درخواست افراد زیر ۴۵ تا ۵۰ ساله‌ای که فاقد هرگونه سابقهٔ بیمه‌پردازی باشند، امکان‌پذیر است. اما افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقهٔ بیمه‌پردازی و پرداخت حق بیمه داشته باشند، از این قاعده مستثنی هستند.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *