سیستم‌های کنترل

  • کدام فرایند یا پروسه قوی‌ترین کنترل را دارد؟ کدام فرایند یا پروسه ضعیف‌ترین کنترل را دارد؟
  • به طور کلی، کنترل شرکت سفت و سخت است یا سست و بی‌قاعده؟
  • آیا کارمندان به خاطر عملکرد خوب، پاداش می‌گیرند و به خاطر عملکرد بد جریمه می‌شوند؟
  • برای حفظ کنترل عملیات، امور مالی و غیره، گزارشی صادر می‌شود؟

مثال:

  • قیمت‌ها به شدت کنترل می‌شوند و برای تمام قطعات ریز و درشت، به مشتریان صورت‌حساب داده می‌شود.
  • بر کیفیت تأکید نمی‌شود. هدف این است که کار با کم‌ترین هزینه انجام شود.
  • اگر کارکنان در تخمین هزینه بیش از ۱۰٪ اشتباه کنند، از حقوق‌شان کسر می‌شود.

ساختارهای قدرت

  • چه کسی صاحب قدرت اصلی در سازمان است؟
  • این افراد در درون سازمان به چه چیزی اعتقاد دارند و از آن پشتیبانی می‌کنند؟
  • چه کسی تصمیمات را می‌گیرد یا بر تصمیمات اثرگذار است؟
  • از این قدرت چگونه استفاده یا سوءِاستفاده می‌شود؟

مثال:

  • مالک به الگوی هزینه‌ی پایین، سود بالا اعتقاد دارد و آماده است که مشتریان تکراری را از دست بدهد.
  • تهدید به کم شدن حقوق باعث می‌شود مکانیک‌ها طبق این الگو کار کنند.

وقتی به این پرسش‌ها پاسخ بدهید، از چیزهایی که بر فرهنگ سازمانی شما اثر می‌گذارند، یک تصویر شکل می‌گیرد. در اینجا باید به شبکه‌ی سازمانی خود به‌طور کلی نگاه کنید و در خصوص فرهنگ کلی آن، توضیحات کلی بدهید.

توضیحات شما درباره‌ی فرهنگ سازمانی‌تان باید:

  • فرهنگ سازمان شما را توصیف کند.
  • عواملی را شناسایی کند که در سراسر شبکه‌ی سازمانی رایج هستند.

در مثال ما، موضوع کلی، کنترلِ سفت و سخت هزینه‌ها به قیمتِ کیفیت و رضایت مشتری و کارکنان است.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *