بر اساس آمار، وقتی مدیران به کارمندانشان اعتماد میکنند و این موضوع را نشان میدهند، استرس آنها ۷۴درصد کمتر میشود، بهرهوریشان ۵۰درصد افزایش مییابد و فرسودگیشان تا ۴۰درصد کم میشود.
در مقابل زمانی که مدیران به کارمندان بیاعتماد هستند، فضای سازمان ناامیدکننده میشود. چند نمونه از مهمترین نشانههای بیاعتمادی مدیر به کارمندان:
- پرهیز از تفویض اختیار و واگذاری وظایف؛
- مدیریت ذرهبینی؛
- پیگیری روزانه و ساعتی وضعیت کارکنان؛
- زیرسؤالبردن تصمیمات کارمندان و بیاعتمادی به آنها برای انجام کارها؛
- تعیین تعداد زیادی ناظر برای فرایندهای مختلف سازمان.
۸. نتیجهگرایی مدیر و درگیری همیشگی با آمار و ارقام
افزایش درآمد، تولید و دستیابی به اهداف مادی سازمان اهمیت بسیاری دارند و باید به آنها توجه شود، اما افرادی که فقط روی این موضوع متمرکز هستند، فقط نیمی از وظایف مدیریتشان را انجام میدهند. کارمندان انسانهایی با ویژگیهای شخصیتی و رفتاری منحصربهفرد هستند، بنابراین لازم است مدیران گاهی چشم از اعداد و ارقام و آمار رشد بردارند، از دفتر کارشان خارج شوند و با کارمندان وقت بگذرانند، حرفشان را بشنوند و با آنها ارتباط برقرار کنند؛ حتی گاهی میتوان برای تقویت انگیزه کارمندان برنامهای برای تفریح خارج از سازمان چید.
دیدگاهتان را بنویسید