پیش از اینکه با مُراجع خود دیدار کنم، محیطی را فراهم میکنم که در آن راحت باشم و بتوانم کاملا تمرکز کنم. برای همدلی در محل کارتان نیز لازم است همین کار را انجام دهید.
گوشی را خاموش کنید یا دستکم صفحهٔ آن را بهسمت پایین قرار دهید. پیغام اعلان ایمیل در لپتاپ را خاموش کنید. اصلا چه بهتر که لپتاپ خود را پیش از جلسه ببندید. همیشه تمام توجه و احترام خود را به دیگران بدهید. آیا شما هم همین را از دیگران نمیخواهید؟
۲. در هنر گوشدادن خبره هستند
مسئولیت من بهعنوان مربی، کمک به مراجعان برای عبور از موانع است؛ بدین ترتیب، آنها میتوانند به بهترین شکل در مسیر اهدافشان گام بردارند. برای تحقق این امر در ابتدا باید مطمئن شوم که اولویتها و ترجیحات آنها را بهخوبی فهمیدهام.
به همین منوال، در مدیریت همدلانه باید بتوانید بدون قضاوت و فارغ از حدسوگمان به سخن دیگران گوش کنید. بهجای قضاوتگری و پیشفرضداشتن، به مهارت گوش دادن فعال نیاز دارید. این مهارتها عبارتاند از:
- بازتاب: «منظور شما اینه که…» یا «من اینطور فهمیدم که…»؛
- تأیید: لبخند زدن، تکاندادن سر و یا عبارتی تأییدی مثل «متوجهام» یا «اوهوم»؛
- تشویق: «بعدش چی شد؟»؛
شخصیت خود را با چنین واکنشهایی وفق دهید تا اصالت داشته باشد. با طرف مقابلتان یکی شوید.
دیدگاهتان را بنویسید