ارزشیابی نتیجه محور و نظام مدیریتی برآمده از آن، به کیفیت نهایی می‌اندیشد، اما معنی‌اش نادیده گرفتن فرایندی نیست که قرار است کیفیت مطلوب را تحویل بدهد. مگر نه اینکه دستیابی به کیفیت مطلوب جز از طریق فرایندی پربازده ممکن نیست؟

بنابراین یکی از چیزهایی که مدیریت نتیجه محور همیشه دنبالش است، افزایش کیفیت عملکرد افراد و فرایندها برای تضمین بهترین نتیجه است. در محیطی کاری که بر مبنای ارائه بهترین نتیجه هدف‌گذاری شده، هر کسی آماده است عملکرد خود و گروهش را ارتقا بدهد. در این فرهنگ کاری، همه‌چیز در خدمتِ ارائه بهترین نتیجه است.

رهبران و مدیرانی که نظام مدیریت نتیجه محور را ملاک سازمانشان قرار می‌دهند همواره پرسش‌هایی دارند مانند:

  • چه کنیم که با بهینه‌ترین هزینه، بیشترین نتیجه حاصل شود؟
  • آیا توانایی‌ها و استعدادها را به بهترین شکل به کار می‌گیریم تا به بهترین نتیجه برسیم؟

شفافیت در ارائه نتایج عملکرد و بازخورد از مهم‌ترین ملاک‌های این مدیران و رهبران است.

۲. افزایش رضایت کارکنان

در نظام مدیریت نتیجه محور نتیجه کار مهم است، پس کارکنان آزادی عملی بیشتری برای پیشبرد کارهایشان دارند. در چنین نظامی، مدیران کمتر خود را درگیر جزئیات و چگونگی انجام کارها می‌کنند و این به کارکنان آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا به‌شیوه خودشان وظایف شغلی خود را انجام دهند. البته این به‌معنی نبود هیچ قانون و قاعده‌ای که بر فرایند انجام کارها نظارت کند نیست، بلکه توجه به نتیجه به این معناست که کسی قرار نیست مدام در همه جزئیات کار دخالت کند و حس آزادی عمل را از کارمندان بگیرد. این مسئله در افزایش رضایت شغلی کارکنان مؤثر است.

۳. گسترش همکاری، هماهنگی و ارتباط

هیچ موفقیتی در سازمان رخ نمی‌دهد مگر آنکه ارتباط و همکاری مؤثری بین اجزای مختلف آن سازمان ایجاد شود. نظام مدیریت نتیجه محور به اهداف نهایی می‌اندیشد، پس همه بخش‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌کند که در خدمتِ دستیابی به اهداف با یکدیگر همکاری کنند.

هدف استراتژی نتیجه محور، ارتقای همکاری بین کارکنان و مدیران و بخش‌های مختلف است تا این گروه‌ها نه‌تنها توانایی کارکردن در گروه خود را داشته باشند، بلکه بتوانند با سایر بخش‌ها نیز ارتباط مؤثر ایجاد کنند. این ارتباط منجر به ایجاد همکاری و هماهنگی بیشتر در راستای رسیدن به اهداف می‌شود. به همین دلیل برای سازمان‌های نتیجه‌گرا بسیار مهم است افرادی با استعداد را استخدام کنند که می‌توانند دانش و تجربه و مهارت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *