سازمان هاي بعد از عصر صنعتي جزو سازمان هاي دانش محورمحسوب مي شوند و موفقيت و بقايشان بسته به خلاقيت، نوآوري و اختراع دارد. واكنش موثر به اين تقاضاها فقط منجر به تغييرات در افراد و رفتارهاي آنها در سازمان نمي شود، بلكه همچنين وجود اين واكنش ازسوي سازمان ها براي اطمينان از ايجاد تغييرات نوآورانه در سازمان لازم وضروري مي باشد(Read,1996). باعنايت به نرخ تغيير فزاينده دانش ،توليد وانتشار ايده هاي كاربردي از سوي سازمان هاروندي شتابان به خود گرفته است . لذا وجود دو عنصرخلاقيت و نوآوري، نقش مهمي در اين فرآيند براي بقاي سازمان ها ايفا مي نمايند. بنا براين سازمان ها سعي به ايجاد چارچوبي بنيادي (رسمي)كه خلاقيت و نوآوري را بعنوان هنجار فرهنگي پايه اي بپذيرد ،خواهند كرد. مولفاني چون رابينز ، مارتل و … بر اهميت فرهنگ سازماني در تاثير گذاري جهت برانگيختن خلاقيت و نوآوري در يك سازمان تاكيد مي ورزند. دربرخي سازمان ها ، فعاليت در برانگيختن خلاقيت و نوآوري با در برگيري مواردي چون: شمول پرسنل درتصميم گيري ،استخدام و انتصاب پرسنل با نظر به ويژگي هاي خلاقيت ، تنظيم استانداردهايي براي عملكرد كاري و دادن بازخورد هاي منظم صورت مي پذيرد. امادر همين سازمان ها ممكن است خلاقيت و نوآوري در برخي شيوه ها مختل شود. لذا توجه به مقوله فرهنگ سازماني ممكن است شاخصي تاثيرگذار در گسترش خلاقيت و نوآوري در يك سازمان باشد .(Johnson,1996)از طرفي فرهنگ سازماني رايج و همگام با آن تقاضا براي نوآوري و خلاقيت ممكن است منجر به ايجاد وضعيت تعارض شود. بنابراين در ادامه طرح اين سوال مطرح مي گردد: كه چه شاخص هاي مرتبط با فرهنگ سازماني در برانگيختن و ارتقاي فرهنگ سازماني در سازمان ها موثرند؟ اين سوال پژوهشي اساسي مي تواند درون سوالات پژوهشي خاص تري گنجانيده شود كه شامل:
* نقش فرهنگ سازماني در سازمان ها چيست؟
* چگونه ابعاد فرهنگ سازماني مي تواند تشريح شود؟
* رابطه مابين خلاقيت ،نوآوري و فرهنگ سازماني چگونه است؟
* چگونه يك فرهنگ حامي خلاقيت و نوآوري ، مي تواند ايجاد شود؟
برگرفته از مقاله فرهنگ سازماني ابزاري موثر در بهبود خلاقيت و نوآوري نوشته علی مشدئی ، زهراتقوی

 

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *