مثبت بیندیشید

خوش بینی هم جذاب است و هم مسری، و در ایجاد روابط خوب با همکاران نیز کمک‌تان می‌کند. چه کسی خوشش می‌آید با افراد منفی گرا دوستی کند؟

خب، حالا که اهمیت این روابط را فهمیدیم، چه کارهایی می‌توانیم بکنیم تا روابط بهتری در محل کار داشته باشیم؟ به موارد زیر توجه کنید:

در مهارت‌های اجتماعی پیشرفت کنید

روابط خوب با مهارت‌های اجتماعی خوب شروع می‌شود. از آزمون‌های سنجش مهارت‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید تا ببینید چقدر در مهارت‌هایی مانند همکاری در کارها، برقراری ارتباط و حل مناقشات توانایی دارید. این آزمون خودسنجی، ابزارهای لازم برای بهبود ضعف‌هایتان را هم به شما معرفی می‌کند.

ببینید در ارتباطات‌تان چه نیازهایی دارید

آیا می‌دانید در روابط‌تان از دیگران چه طلب می‌کنید؟ آنها از شما چه می‌خواهند؟ درک این نیازها در بهتر کردن روابط‌تان تاثیرگذار است.

برای ارتباط با دیگران برنامه‌ریزی کنید و وقت بگذارید

بخشی از روزتان را به خلق روابط با دیگران اختصاص دهید؛ حتی اگر تنها ۲۰ دقیقه در روز باشد. می‌توانید این بیست دقیقه را به ۴ بخش پنج دقیقه‌ای تقسیم کنید. مثلا می‌توانید در این پنج دقیقه‌ها به پست‌های توییتر و لینکدین دیگران جواب دهید، وقت ناهار سری به همکارتان بزنید، یا از کسی دعوت کنید تا برای چند دقیقه‌ی کوتاه صرف چایی به شما ملحق شود. چنین تعاملات کوتاهی به شما کمک می‌کنند تا آن روابط خوبی که می‌خواهید را پی‌ریزی کنید؛ بخصوص اگر تعاملاتی رودررو باشند.

بر هوش هیجانی‌تان تمرکز کنید.

برای افزایش هوش هیجانی خود کمی وقت بگذارید. هوش هیجانی (EI) به توانایی شناسایی هیجانات خودمان و فهم پیامی که این هیجانات می‌خواهند به ما بدهند، گفته می‌شود. هوش هیجانی بالا می‌تواند در درک هیجانات و نیازهای دیگران هم به ما کمک کند.

از دیگران قدردانی کنید

هرگاه کسی به شما در کاری کمک می‌کند، قدردانی‌تان را نشان دهید. از رئیس‌تان گرفته تا آبدارچی شرکت، همه دوست دارند احساس کنند که دیگران قدر کارشان را می‌دانند. پس وقتی اطرافیان‌تان کاری را خوب انجام می‌دهند، صمیمانه و بدون تصنع تحسین‌شان کنید. قدردانی راهگشای دیگری به سوی روابط کاری خوب است.

مثبت بیندیشید

خوش بینی هم جذاب است و هم مسری، و در ایجاد روابط خوب با همکاران نیز کمک‌تان می‌کند. چه کسی خوشش می‌آید با افراد منفی گرا دوستی کند؟

حواس‌تان به حد و مرزها باشد

مطمئن شوید که حد و مرزها را درست تعیین و مدیریت می‌کنید. همه دوست دارند در محل کارشان دوستی داشته باشند، اما بعضی وقت‌ها ممکن است این دوستی‌ها بر کار تاثیر بگذارند و تمام وقت کاری‌مان را به انحصار خودشان در بیاورند. نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیفتد، باید نسبت به حد و مرز دوستی‌ها هشیار باشیم، قاطعانه رفتار کنیم و بدانیم که چقدر از یک روز کاری را باید به تعاملات اجتماعی اختصاص دهیم.

غیبت نکنید!

غیبت کردن و سیاست‌بازی‌های محیط کار قاتلان روابط دوستانه در سر کار هستند. اگر با کسی در گروه‌تان به مشکل برخورده‌اید، مستیقما با خود او در مورد مسئله حرف بزنید. غیبت کردن با بقیه همکارها در مورد شخصی خاص، فقط وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و بی‌اعتمادی و خصومت را هم بین‌تان پیش می‌آورد.

فعالانه گوش کنید

گوش دادن فعالانه، یعنی این که تمام تمرکزتان را بر طرف مقابل بگذارید. نه تنها به جملات او بلکه به احساس وی در باب موضوع هم توجه کنید، به مخاطب‌تان نشان دهید که حواس‌تان به او هست و در موردش قضاوت نمی‌کنید. برای حرفه‌ای‌تر شدن، می‌توانید وقتی با مشتری‌ها یا همکاران‌تان گفتگو می‌کنید، به تمرین این مهارت بپردازید. انسان‌ها به کسانی که واقعا به حرف‌های آنها گوش می‌دهند، بیشتر توجه کرده و دوست‌شان دارند. بیشتر از اینکه حرف بزنید گوش کنید؛ به این ترتیب دیگران شما را به عنوان کسی می‌بینند که می‌شود به او اعتماد کرد.

روابط دشوار

گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که مجبورید با آدمی کار کنید که زیاد از او خوش‌تان نمی‌آید. شاید هم کسی باشد که صرفا شخصیت و رفتارهایش برای‌تان قابل درک نیست. اما محض خاطر شغل‌تان، ضروری است که با این فرد هم یک رابطه‌ی حرفه‌ای داشته باشید. اگر چنین اتفاقی برای‌تان افتاد، تلاش کنید طرف‌تان را بیشتر بشناسید. احتمالش زیاد است که آن فرد هم خودش بداند که شما دوتا چندان با هم نمی‌جوشید. پس قدم اول را شما بردارید و روابط‌تان را با یک گفتگوی صادقانه یا حتی دعوت به ناهار بهبود ببخشید.

وقتی دارید با این همکار نه چندان دلچسب صحبت می‌کنید، سعی کنید زیاد حالت دفاعی به خود نگیرید. از گذشته‌‌ی او بپرسید، درباره علایقش بدانید و به داستان موفقیت‌هایش در گذشته گوش دهید. به جای اینکه مدام تفاوت‌هایتان با هم را شکار کنید، به دنبال چیزهایی بگردید که با هم به اشتراک دارید. یادتان باشد که لازم نیست همه رابطه‌ها عالی و فوق‌العاده باشند؛ اما حداقل می‌توانید امیدوار باشید که شدنی هستند و ارزش امتحان کردن را دارند!

 

برگرفته از : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *