تصویری جامع و شفاف از مدیریت منابع انسانی به روایت ریموند نوئه

کتاب «مدیریت منابع انسانی» تصویری جامع و شفاف از مدیریت منابع انسانی را در حیطه نظری و عملی مطرح می‌کند و می‌تواند منبع جامع و کاملی برای استفاده متخصصان حوزه منابع انسانی و دانشجویان و استادان باشد.
مدیریت منابع انسانی محصول جنبش روابط بشری در اوایل قرن بیستم است، زمانی که محققان شروع به مستندسازی روش‌های ایجاد ارزش‌های کسب و کار به‌وسیله مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند. مدیریت منابع انسانی عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به‌طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست‌ یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی برای اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود به عبارت دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلاء می‌رساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها است.

در کتاب «بنیادهایی از مدیریت منابع انسانی» نوشته (ریموند، نوء، جان، هالنبک؛ باری، گرهارت و پاتریک، رایت. 2011) شالوده و بنیادهای پراهمیت مدیریت منابع انسانی مطرح شده است. کتاب حاضر تصویری جامع و شفاف از مدیریت منابع انسانی را در حیطه نظری و عملی مطرح می‌کند که می‌تواند منبع جامع و کاملی برای استفاده متخصصان حوزه منابع انسانی و دانشجویان و استادان باشد.

سازماندهی کتاب مبتنی بر 16 فصل است که به ترتیب فصول مباحث مدیریت منابع انسانی، روندهای مدیریت منابع انسانی، ایجاد فرصت استخدام برابر و محیط کاری ایمن، تجزیه و تحلیل کار و طراحی شغل، برنامه‌ریزی و کارمندیابی و استخدام منابع انسانی، انتخاب کارکنان و قراردادن آنها در مشاغل، آموزش کارکنان، مدیریت عملکرد کارکنان، توسعه کارکنان جهت موفقیت در آینده، انفصال و ابقای کارکنان، ایجاد ساختاری برای حقوق، پذیرش مشارکت کارکنان از طریق پرداختی، تامین مزایای کارکنان، مذاکره جمعی و روابط کارگری، مدیریت جهانی منابع انسانی، ایجاد سازمان با عملکرد بالا مطرح شده است. در ساختار هر فصل مباحث نظری، بهترین تجارب و همچنین تامل اخلاقی در حیطه مورد نظر بحث شده است و همین امر برغنای بیشتر کتاب حاضر می‌افزاید و آن را کاربردی‌تر می‌کند.

مدیریت منابع انسانی رشته پنهان ـ آشکار مجموعه فعالیت‌هایی است که حیات سازمانی یک مجموعه را شکل می‌دهد، پیش و پس می‌برد و با اثرگذاری بر عوامل پیرامونی و تاثیرپذیری از آن، موفقیت یا شکست سازمان را موجب می‌شود. پرداختن به همه ابعاد مدیریت انسانی کاری بس دشوار است و همین امر مترجمان کتاب حاضر را بر آن داشت تا کتابی جامع در مباحث مدیریت منابع انسانی ترجمه شود که دسترسی کارشناسان و دانشگاهیان را به مباحث بنیادی مدیریت منابع انسانی راحت کند، در حقیقت آگاهی از این شاخه مدیریت که در جوامعی نظیر جامعه ما از اقبال چندانی برخوردار نیست، می‌تواند مدیران را در شناخت پایه‌های سازمانی واحدهای خود و حفظ و نگهداری شایسته و بایسته آنها یاری دهد.

در کتاب حاضر، مباحثی از مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد که در حقیقت بنیادهای اساس مدیریت منابع انسانی در عصر حاضر است و خواننده بعد خواندن کتاب می‌تواند به دید وسیعی در مدیریت منابع انسانی دست یابد چرا که در کتاب حاضر تجارب و تاملات اخلاقی مطرح شده است که می‌تواند برای خواننده قابل توجه باشد و به عنوان یک منبع درسی در تمام دوره‌های تحصیل مورد استفاده باشد. در حقیقت تلاش شده است تا مفاهیم و مباحث موردنظر نویسندگان به طور واضح و قابل فهم بیان شوند.

منبع : http://www.ibna.ir/fa/doc/book/

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *