دنیا‌گیری کرونا تکان‌هایی اساسی به ساختار و روند‌های اجرایی و عملیاتی شرکت‌ها (مانند بخش بازار و تأمین کالا) داده است. در پاسخ به بحران، رهبران و مدیران سازمان‌ها باید بر روش‌های تازه‌ای برای پیش‌بردن عملیات و کار‌های اجرایی تأکید کنند. پیش‌شرط لازم برای سازگاری با شرایط جدید، هوشمند‌سازی کسب‌وکار است.

هوشمندکردن کسب‌وکار

یک کسب‌وکار هوشمند به‌جای تصمیم گیری از بالا به پایین، با توانمند‌کردن کارکنانش، ایجاد تیم‌های هدف‌محور و تجهیز این تیم‌ها به فناوری‌های لازم، انعطاف‌پذیری و چابکی ساختار را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب روند کارها سرعت گرفته و بحران باعث از کارافتادن عملیات اجرایی نمی‌شود.

به‌طورکلی یک کسب‌وکار هوشمند، سیستمی پویا و مبتنی بر خودمدیریتی و توانایی بالا در سازگاری با شرایط است. تنظیم خودکار روندهای اجرایی بر مبنای تعامل انسان ـ ماشین، گام مهمی در هوشمندسازی کسب‌وکارها است.

علاوه بر این، مدیریت زنجیرهٔ تأمین کالا و خدمات بیش از هر زمان دیگری، مهم است. کسب‌وکار‌ها باید به‌سرعت روش‌های جدیدی برای مقابله با بی‌نظمی‌های کنونی پیدا کنند؛ علاوه بر این، باید با افزایش انعطاف‌پذیری و مسئولیت پذیری خود، به‌دنبال راهی برای تغییر کاربری و تغییر شکل زنجیرهٔ تأمین کالا و خدمات در آینده باشند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *