برای آنکه نظام مدیریت نتیجه محور در سازمانی محقق شود، باید به‌درستی طراحی و اعمال شود. در این بخش نکات و توصیه‌هایی را در این باره مطرح می‌کنیم.

۱. برای همه اعضای سازمان ذهنیت مناسب ایجاد کنید

برای تحقق ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور، همه اعضای سازمان در همه رده‌ها باید درک صحیح و شفافی از این شیوه داشته باشند. کارکنان باید جدیت و اراده برای اعمال این شیوه را در اعضای هئیت‌مدیره و رهبران سازمان مشاهده کنند. همچنین باید فرصت داد که همه نظر خود را ابراز کنند و به پرسش‌هایشان پاسخ داده شود تا ذهنیت شفافی درباره مسئله پیدا کنند.

۲. در گرفتن بازخورد جدی باشید

یکی از مهم‌ترین مراحل ایجادِ محیط کار نتیجه‌گرا، بازخوردگرفتن از افراد است. آماده نقدهای تیز و واکنش‌های تند علیه طرح نظام ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور باشید. از بازخوردها برای اصلاح طرح خود استفاده کنید. متوجه باشید که با ورود نسل جدید به بازار کار، بازخوردگرفتن از همکاران و فهم درست مدل‌های ذهنی این نسل بسیار مهم است.

۳. راه‌های ارتباطی را تقویت کنید

یکی از مسائلی که بازخوردگرفتن را دشوار می‌کند، سنت‌های ارتباطی قدیمی و ناکارآمد بین کارکنان و مدیران است. ذهینت بالا به پایین را کنار بگذارید. در محیط کار امروزی، مرزهای سفت و سخت‌ بین کارکنان و مدیران آسیب‌زا هستند.

برای موفقیت در سازمان، مرز‌های نامرئی شکل‌گرفته بین کارکنان و مدیران را از بین ببرید. نگرش سنتی پیروی از دستورات را حذف کنید و بکوشید فرهنگی مبتنی بر بازخورد سازنده و گفت‌وگو ایجاد کنید تا همه بتوانند حرفشان را شفاف و صریح بزنند. این کار باعث ایجاد کانال‌های ارتباطی جدیدی می‌شود و تفکر انتقادی و تفکر خلاق را در سازمان تقویت می‌کند. هرچه اعضای سازمان درک بهتری از یکدیگر داشته باشند، ارتباط سازنده‌تری خواهند داشت و بهره‌وری نیز بیشتر خواهد شد.

۴. ابزارهای مناسب را به خدمت بگیرید

ایجاد نظام ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور صرفا به کار فرهنگی در محیط کار محدود نمی‌شود. ابزارهایی نیز باید به خدمت گرفته شوند. این ابزارها باید به شما امکان دهند داده‌ها را در محیط کار جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی کنید.

امروزه نرم‌افزارهای مدیریت محیط کار برای این کار توسعه داده شده‌اند که امکان ارزیابی دقیق نتایج و حتی فرایندها را برای مدیران فراهم می‌کنند. با کمک اینها می‌توان عملکرد هر فرد یا گروه را ارزیابی و نمره‌دهی کرد. همچنین می‌توان اهداف سازمان را به کمیت‌های قابل‌اندازه‌گیری تبدیل کرد.

برای تحقق مدیریت نتیجه محور، کارهای زیادی می‌توان انجام داد از جمله:

  • مسئولیت‌ها و وظایف شغلی را بازبینی کنید.
  • معین کنید چه کسی بر نتایج نظارت کند.
  • هنگام ارتباط شفاف و رسمی باشید تا احتمال برداشت‌ها و تفاسیر متفاوت منتفی شود.
  • مهم است کارکنان کار و منافع خود را با اهداف سازمان هم‌راستا کنند، پس بکوشید این ارتباط را ایجاد کنید.
  • نتایج عملکرد را بایگانی و در بازه‌های زمانی معین، آنها را مقایسه کنید. این‌طوری متوجه روند پیشرفت یا پسرفت نتایج می‌شوید.
  • نتایج مدیریت نتیجه محور را دوره‌ای ارزیابی کنید و هرجا نیاز شد، اصلاحات لازم را انجام دهید.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *