یک لحظه به سازمان گوگل (Google) فکر کنید. چه چیزی به ذهن‌تان می‌رسد؟ احتمالا کلماتی نظیر «انعطاف‌پذیر»، «نوآور» و شاید «فرهنگ سازمانی خوشایند» به ذهن‌تان خطور می‌کند، اینطور نیست؟

حالا به یک اداره‌ی دولتی یا یک دانشگاه فکر کنید. وقتی چنین سازمان‌هایی را تصور می‌کنید، به احتمال زیاد کلماتی نظیر «باثبات»، «قابل‌اطمینان» و «ثابت‌قدم» به ذهن‌تان می‌رسد.

همه‌ی شرکت‌ها، فرهنگ منحصربه‌فرد خودشان را دارند. برخی از شرکت‌ها اثربخش و موفق هستند، چون سریع، انطباق‌پذیر و همیشه به‌روزند. شرکت‌های دیگر به خاطر تکاملِ تدرجی و ثابت، ارزش‌های قابل‌اطمینان و طول‌عمرشان شناخته‌شده هستند.

شناخت فرهنگ سازمانی خودتان مهم است، زیرا فرهنگ سازمانی شما بر تصمیماتی که می‌گیرید، بر فرایندهایی که می‌خواهید اجرا کنید و بر نتایجی که از تیم‌‌هایتان انتظار دارید، اثر می‌گذارد. اما شناساییِ درستِ یک فرهنگ سازمانی می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد!

اینجاست که چارچوب ارزش‌های رقابتی به کار می‌آید. چارچوب ارزش‌های رقابتی، نه تنها شناسایی فرهنگ سازمانی را آسان می‌کند، بلکه به رهبران کمک می‌کند تصمیمات درست بگیرند، تضادهای موجود در سازمان را بشناسند و روی آنها کار کنند و ارزش‌ و کارایی را بهبود ببخشند.

chetor.com=منبع

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *