‌ج) مكانيسم هاي حمايتي: مكانيسم هاي حمايتي بايستي در فرهنگ يك سازمان براي ايجاد محيطي كه خلاقيت و نوآوري را ارتقا دهد حاضر باشند . شناسايي ،جوايز(پاداش) و دسترسي منابع _ زمان، تكنولوژي اطلاعات و افراد خلاق_ مكانيسم هايي هستند كه اين نقش را ايفا مي نمايند .رفتاري كه تشويق مي شود ارزش هاي يك سازمان را منعكس مي كند.اگر رفتار خلاق مورد تشويق قرار گيرد، همان رفتار، غالب رفتاري مي شود در واقع سازمان هايي كه اميدوار به پرورش پرسنل خلاق اند بايستي به فكر طراحي سيستم تشويقي كاراباشند

‌د) رفتاري كه نوآوري را تشويق مي كند: ارزش ها و هنجارهايي كه نوآوري را تشويق مي كنند خودشان را در شكل هاي رفتاري خاصي آشكار مي كنند.حتي مسيري كه سازمان ها با اشتباهات برخورد مي كنند نيز مي تواند بر نوآورانه و خلاقانه شدن افراد كمك كند، چرا كه اشتباهات در يك سازمان مي تواند چشم پوشي شود، براي تنبيه و مجازات هر كسي استفاده شود و يا بعنوان فرصت ياد گيري درك شود (Brodtrick,1997).حدود (تلرانس) خطاها عنصري حياتي در توسعه يك فرهنگ سازماني است كه در ارتقاي نوآوري و خلاقيت نقش دارد. سازمان هاي موفق به موفقيت ها و دستيابي ها پاداش داده و شكست ها را به فال نيك مي گيرند ، براي مثال آنرا بعنوان ايجاد فرصت هايي براي مباحثات بازتر و يادگيري از اشتباهات در نظر مي گيرند. (Ryan,1996; Tushman ,1997). ارزيابي منصفانه ايده ها نيز خود در حمايت و تشويق خلاقيت موثر است چندين محقق از جمله آراد ، نشان داده اند كه فرهنگي كه از يادگيري مستمر حمايت مي كند، بوسيله تمركز بر وجود پي جو(كنجكاو) ، تشويق افراد به گفتگو و مباحثه با يكديگر، حفظ دانش و مهارت و به روز رساني آن و يادگيري مهارت هاي تفكر خلاقانه مشوق خلاقيت و نوآوري است..(Amabile,1995) ريسك پذيري و آزمايش گري رفتارهايي اند كه ارتباط تنگاتنگي با خلاقيت و نوآوري دارند . فرهنگي كه در آن كنترل هاي بيش از حد مديريت برقراراست به نوعي مانع ريسك پذيري افراد خواهد شد..(Judge et al , 1997) پژوهشي بوسيله نيسترم نشان مي دهد كه اكثر بخش هاي خلاق و نوآور در يك سازمان نگاه به رقابت پذيري بعنوان يك ويژگي مهم از فرهنگ شان است. در ايجاد فرهنگ رقابت پذيري، مديران بايستي بتوانند دانش داخل و خارج سازمان را كسب نمايند، بحث درباره ايده ها را تقويت كنند، محيطي كه تعارض سازنده در آن منجر به ايجاد اطلاعات خواهد شد را ايجاد كنند و نهايتا پروژه ها را بر مبناي جريان اطلاعات مورد حمايت قرار دهند. همچنين حمايت از تغيير يك ارزش محسوب مي شود كه تاثير مثبتي بر نوآوري و خلاقيت خواهد گذاشت .مديران مي توانند فرهنگي ايجاد كنند كه تغيير را بوسيلهجستجوي مسيرهاي جديد و بهبود يافته كاري حمايت كند، . از طرفي تعارض و بررسي آن به شكل سازنده ، ارزش هايي اند كه رفتار خلاق و نوآور در سازمان ها را حمايت مي كنند. هنگاميكه تعارض مابين ايده هاي مختلف و مسيرهايي كه اطلاعات پردازش و ارزيابي مي شوند وجود دارد ، فرآيند بررسي تعارض بايستي بطور سازنده اي براي ارتقاي خلاقيت و نوآوري بكار گرفته شود.فهم اختلاف در سبك هاي متفاوت فكري افراد و همچنين آموزش افراد در فرآيند مواجهه (مقابله) سازنده نوعي فرهنگ حمايتي خلاقيت و نوآوري را ايجاد خواهد كرد.

ه) ارتباطات: يك فرهنگ سازماني كه از ارتباطات شفاف و باز مبتني بر اعتماد حمايت ميكند ،تاثير مثبتي بر ارتقا خلاقيت و نوآوري خواهد داشت ; ( 1997،Barret )القاي اين مفهوم به پرسنل كه عدم توافق و مخالفت قابل قبول است ،از .Robbins,1996)آنجاييكه آن فرصتي براي نمايان ساختن پارادوكس ها، تعارض ها و معماها ارايه مي كند، ميتواند آزادي در ارتباطات را ارتقا دهد. همچنين خط مشي درهاي باز شامل ارتباطات باز مابينافراد ،تيم ها و بخش ها براي كسب ديدگاه هاي جديد در ايجاد فرهنگ حامي خلاقيت ونوآوري لازم و ضروري است. .

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *