سرانجام، گزینه‌ی سوم را انتخاب می‌کنید. با این حال اول باید تصمیم بگیرید که چه نوع سرمایه‌گذار خصوصی‌ای می‌خواهید – سرمایه‌گذار فرشته یا خطرپذیر. سرمایه‌گذاران فرشته معمولا افراد ثروتمندی هستند که حاضرند در آن‌ دسته از شرکت‌های دارای ریسک استارتاپی سرمایه‌گذاری کنند که به موفقیت‌شان باور دارند. آنها شرط می‌بندند که کسب‌وکار در نهایت بسیار سودده خواهد بود و در نهایت می‌توانند سهام‌شان را با سود بالایی بفروشند.

سرمایه‌‌گذاران خطرپذیر سرمایه را از منابع خصوصی و بنگاهی جمع می‌کنند (مثل صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه) و آن را در کسب‌وکارهای هیجان‌انگیز دارای ظرفیت رشد بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها عموما حاضرند مقادیر بیشتری سرمایه‌گذاری کنند، اما نسبت به سرمایه‌گذاران فرشته می‌خواهند زودتر پول‌شان برگردد.

اشکالاتی هم وجود دارد. هر دو نوع سرمایه‌گذار خصوصی تخصص تجاری در کنار تأمین بودجه فراهم می‌کنند و در واقع هر دو در مؤسساتی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به شریک تبدیل می‌شوند. آنها فقط نویدبخش‌ترین فرصت‌ها را قبول می‌کنند و اگر تصمیم بگیرند در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کنند، چیزی در مقابل پول‌شان می‌خواهند؛ مثلا حق اظهار نظر برای اینکه به شما بگویند چطور کسب‌وکارتان را اداره کنید.

وقتی سراغ سرمایه‌گذاران خصوصی می‌روید، می‌توانید مطمئن باشید که طرح کسب‌وکار شما به دقت بررسی می‌شود. شما کمی جاه‌طلب‌تر هستید و می‌خواهید تعداد دانشگاه‌هایی که در آنها خدمات می‌دهید را از ۵ به ۲۵ برسانید. پس نیاز به نقدینگی بیشتری دارید. با سبک‌سنگین کردن گزینه‌ها و در نظر گرفتن میزان وامی که نیاز دارید، تصمیم می‌گیرید سراغ یک سرمایه‌گذار خطرپذیر بروید. خوشبختانه، چون یک طرح کسب‌وکار عالی آماده کرده‌اید و ارائه‌ی خوبی داشته‌اید، درخواست‌تان پذیرفته شده و گسترش کارتان آغاز می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز مدیر مالی

1. رهبری

مدیر مالی سرپرست بخش‌های مالی یا حسابداری یک سازمان است که نیازمند مهارت‌های رهبری و توانایی اداره‌ی فعالیت‌های دیگران است. یک رهبر هم باید بتواند بر کارکنان نظارت داشته باشد و هم وظایف را به بقیه‌ی کارکنان مالی ماهر محول کند.

۲. مهارت‌های ارتباطی و تجاری

یکی از وظایف مدیر مالی؛ بیان ساده‌ی اطلاعات پیچیده‌ی مالی برای مدیران عملیاتی است. مهارت‌های ارتباطی کتبی و شفاهی در این موقعیت ضروری هستند. مدیران مالی با سایر مدیران در شرکت کار می‌کنند بنابراین باید دانش تجاری و درکی از بخش‌های مختلف سازمان داشته باشند.

۳. مهارت‌های تحلیلی

مدیران مالی باید مهارت‌های تحلیلی داشته باشند تا دلیل ریشه‌ای یک مشکل را بررسی کنند و به راه‌حلی در سازمان برسند. مدیر مالی یک کسب‌وکار، حلال مشکلات است و باید از خلاقیت و دانش مالی برای حل مشکلات شرکت استفاده کند.

۴. مهارت‌های میان‌فردی

مدیر مالی در یک شرکت، در تمام جنبه‌های کسب‌وکار با کارکنان و تیم مدیریت تعامل دارد. بنابراین نیازمند مهارت‌های میان‌فردی است. مهارت‌های میان‌فردی یک ویژگی مهم در زمان هدایت فعالیت‌های کارکنان است. همچنین هنگام کار کردن روی یک تیم برای حل مشکلات و مسائل مالی در سازمان، این مهارت‌ها حسابی به کار مدیر مالی می‌آید. مدیر مالی باید بتواند با بقیه‌ی کارکنان ارتباط برقرار کند، چه برای اینکه بر فعالیت‌هایشان نظارت داشته باشد و چه برای اینکه پابه‌پای آنها در یک پروژه کار کند.

۵. دانش شغلی

مدیر مالی باید تحصیلاتی در امور مالی، حسابداری یا اقتصاد داشته باشد تا در چنین سمتی کار کند. در شرکت‌های بین‌المللی، مدیر مالی باید دانش و تخصص در امور مالی بین‌المللی و اقتصاد جهانی داشته باشد؛ و این یعنی یک مدیر مالی باید به قوانین و مقررات کاملا آگاه باشد.

۶. مهارت‌های تخصصی

مدیر مالی باید به دنبال کردن دانش شغلی و آموزش در طول شغلش ادامه دهد تا به‌روز بماند. علاوه بر این،‌ مدیر مالی شاید دنبال دوره‌های تخصصی مثل فناوری اطلاعات برود تا در شغلش پیشرفت کند.

سخن آخر

نقش مدیر مالی در هر سازمانی، چه بزرگ و چه کوچک غیرقابل‌انکار است، اما داشتن بخش مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار هزینه‌بر خواهد بود و بهترین راهکار، برون‌سپاری بخش مالی به یک شرکت حسابداری است.

مؤسسه‌ی خدمات مالی تدبیر حساب با تخصص در خدمات حسابداری و مالیاتی، نقش مدیر مالی را برای کسب‌وکار شما به‌خوبی ایفا می‌کند به طوری که می‌توانید از همراهی یک دپارتمان تخصصی حسابداری بهره‌مند شوید در حالی که هیچ حسابداری استخدام نکرده‌اید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از مشاوره مالیاتی تدبیر حساب، نقشه‌ی راه امن مالیاتی کسب‌وکارتان را با کمترین ریسک مالیاتی ترسیم کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مؤسسه تدبیرحساب کافی است لینک زیر را کلیک یا لمس کنید.

برگرفته از » سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *