«کلیات»، «مخاطره و بازده»، «هزینه سرمایه»، «تجریه و تحلیل مخاطره و بودجه‌بندی سرمایه‌ای» و «تصمیم‌‌های مالی و ساختار سرمایه» از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

مؤلفان در فصل مربوط به کلیات، درباره عوامل مؤثر بر نقدینگی و سودهی مورد توجه مدیر مالی آورده‌اند: مدیران مالی می‌بایست تحولاتی را که بر نقدینگی و سود‌دهی بنگاه اثر می‌گذارد، مورد توجه قرار دهند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1ـ هزینه بالای مالی 2ـ متنوع ساختن فعالیت‌های شرکت، 3ـ نرخ بالای تورم 4ـ تأکید بر رشد 5ـ نرخ بالای تغییر در تکنولوژی و هزینه تحقیق و توسعه 6ـ پردازش و انتقال سریع اطلاعات با استفاده از کامپیوتر در سطح ملی و بین‌المللی

در ادامه این فصل در تشریح هدف اصلی بنگاه‌های اقتصادی، به حداکثر سود و حداکثر ثروت اشاره شده است.

در فصل «مخاطره و بازده» مؤلفان در سرفصلی با عنوان مخاطره مجموعه دارایی و پراکنده‌سازی یا متنوع ساختن دارایی‌ها نوشته‌اند که هرگاه تمام پول شخص در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری شود، بازده‌ای که او به‌دست می‌آورد، فقط به بازده همان دارایی بستگی پیدا می‌کند. در این حالت ریسک سرمایه‌گذاری بالا است. اما اگر پول شخص در چندین دارایی سرمایه‌گذاری شود، چنانچه یکی از دارایی‌ها متحمل زیان شود، بازده دارایی‌های دیگران را به احتمال زیاد جبران خواهد نمود. مؤلفان در پایان نتیجه می‌گیرند که شخص با توزیع پول خود بین چند نوع دارایی می‌تواند ریسک را کاهش دهد. کاری که به پراکنده‌‌سازی دارایی‌ها به خاطر اجتناب از ریسک می‌گویند.

مؤلفان همچنین در تشریح مفهوم هزینه سرمایه نوشته‌اند: «هزینه سرمایه یک شرکت، نرخ متوسط بازده موردنظر سرمایه‌گذارانی است که در اوراق بهادار شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، میانگین موزون هزینه تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های شرکت را هزینه سرمایه می‌گویند. منابع تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های شرکت، شامل بدهی‌های بلند مدت، (نظیر وام انواع مختلف اوراق قرضه) سهام عادی ممتاز است.»

در فصل «تصمیم‌‌های مالی و ساختار سرمایه» نیز در تشریح سرفصل «منابع اصلی تأمین مالی» اشاره شده که چهار منبع اصلی تأمین منابع مالی شرکت‌ها شامل، ایجاد بدهی‌ (اوراق قرضه) انتشار سهام ممتاز، سهام عادی و سود انباشه است. از بین این منابع، ‌ایجاد بدهی،‌ انتشار سهام ممتاز و سهام عادی منابع تأمین مالی خارج از شرکت و سود انباشته منبع داخلی تأمین مالی است.

«ارزش زمانی پول» «قیمت اوراق بهادار»، «بودجه‌بندی سرمایه‌ای»، «تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی» و «تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر و اندازه‌‌گیری اهرم مالی و عملیاتی» از دیگر فصل‌های این کتاب است.

منبع : http://www.ibna.ir/fa/doc/book

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *