بر اساس اعلام سازمان آمار، در سال ۱۳۷۲ قیمت یک متر مربع خانه‌ی نو در تهران به طور میانگین ۵۰۰۰۰ تومان بود، در حالی که متوسط درآمد یک خانوار شهری ۴۵۰ هزار تومان در سال بود. پس از گذشت ۲۰ سال یعنی در سال ۱۳۹۲ پس از شوک اقتصادی ناشی از افزایش سرسام آور تورم، میانگین قیمت یک متر مربع خانه‌ی نو در تهران در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و متوسط درآمد خانوار حدود ۲۰ میلیون تومان در سال بود.

علت این تفاوت در قیمت‌ها چیست؟ در یک کلمه می‌توان گفت تورم. همانند بالا رفتن سن یا افزایش وزن، تاثیرات تورم هم تدریجی و هم عمیق است. تورم به آرامی با گذر زمان بر روی زندگی ما می‌خزد، در حالی که ما به روند طبیعی خرج کردن و عادات مصرف گرایی خود ادامه می‌دهیم. افزایش تورم برای ما و در زندگی اقتصادی روزمره‌ی ما چندان محسوس نیست و موجب می‌شود آن را دست کم بگیریم.

با این حال تورم تاثیرات زیادی دارد و تاثیر آن صرفا بر روی درآمد سالیانه‌ی ما یا قیمت خرید خانه نیست. تورم از هر سویی به ما ضربه می‌زند. افزایش قیمت مواد غذایی، قیمت‌های حمل و نقل، بهای سوخت و سایر محصولات و خدمات که با سرعت زیادی در حال افزایش هستند. همه‌ی این عوامل ضرورت حساب دقیق را به ما یادآوری می‌کند تا بتوانیم پس‌انداز مناسبی داشته باشیم تا از سال‌های طلایی بازنشستگی لذت ببریم.

چگونه این کار را انجام دهیم؟ ابتدا بیایید ببینیم تورم و علل پیدایش آن چیست. ما در مورد تاثیر تورم بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شما بحث می‌کنیم تا بتوانید تصمیمات متفکرانه و درستی برای آینده‌ی اقتصادی خود بگیرید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *