ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین شاید هنوز جایگاه ارزهای رایج را به‌دست نیاورده باشند؛ اما فناوری‌ای که بیت‌کوین را پشتیبانی می‌کند، می‌تواند انقلابی در زمینه‌ی مالی و سایر کسب‌وکارها پدید آورد. این فناوری، بلاک چین نام دارد. در حقیقت بلاک چین مانند یک پایگاه‌داده یا دفترکل عمومی است و فناوری آن اجازه می‌دهد تا تمام تراکنش‌های صورت‌گرفته‌ی بیت‌کوین را ثبت کند. جالب این است که این فناوری اجازه نمی‌دهد تا یک بیت‌کوین دو بار مورد استفاده قرار بگیرد و برای انجام این کار نیازمند طرف سومی مانند بانک نیست.

افرادی مانند بیل گیتس و ریچارد برانسون این فناوری را ستایش کرده‌اند. بانک‌ها و بیمه‌ها می‌کوشند تا نخستین گروهی باشند که از آن بهره می‌گیرند. حالا بیایید ببینیم این بلاک‌‌چین (Blockchain) چیست که وال‌استریت و سیلیکون‌وَلی انقدر به آن علاقه دارند؟

بلاک چین چیست؟

در حال حاضر اغلب افراد از طرف‌های واسطه‌ای مانند بانک‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی بهره می‌گیرند؛ اما بلاک‌چین این امکان را فراهم می‌کند که خریداران و فروشندگان به‌صورت مستقیم با هم تراکنش داشته باشند.

با بهره‌گیری از فناوری رمزنگاری، امنیت این تبادل تأمین خواهد شد و بلاک‌چین نیز با ایجاد یک پایگاه‌داده‌‌ی غیرمتمرکز یا دفترکل دیجیتال، به همه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را رصد کنند. این شبکه، زنجیره‌ای از رایانه‌هاست که باید همه‌ی آنها، تراکنش‌ها را پیش از ذخیره‌سازی، تأیید کنند. در مورد بیت‌کوین، بلاک‌چین با ثبت همه‌ی جزئیات یک تراکنش، از خرج‌شدن بیت‌کوین بیش از یک‌بار جلوگیری می‌کند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *